Monday, April 28, 2014

အင္း၀ေရာက္ေျခရာမ်ား - အပုိင္း(၁၀)


နိဂံုးခ်ဳပ္ အေနနဲ႔၊ ေနာက္ဆံုး ေမတၱာရပ္ခံခ်က္တခုကို တင္ျပလိုတယ္။ အဲဒါကေတာ့ ကၽြႏု္ပ္တို႔ သာသနာအတြက္ ေငြေရးေၾကးေရးဘက္က ကူညီ ပံ့ပိုးေပးပါအံုး လို႔ပဲ ေတာင္းဆို ခ်င္တယ္။ ေငြေရးေၾကးေရးဆိုတာ စဥ္းစားစရာ မဟုတ္ပါဘူးလို႔ ကၽြႏ္ုပ္လဲ ေစာေစာပိုင္းက ထင္စားၿမိဳ႕ ခဲ့တယ္။ ဒါေပမဲ့ အခုက်ေတာ့ ကၽြႏ္ုပ္ ဘ၀အေတြ႕အႀကံဳကေလးေတြက တၿမိဳ႕းေထာက္ျပ လာေနၿပီေလ။ ေငြေရး ေၾကးေရးဆိုတာ လူတိုင္း ေတြ႔ႀကံဳရင္ဆိုင္ရတဲ့ ဘ၀ျပႆနာ ေသာင္းေျခာက္ေထာင္ ကို ေျဖရွင္းေပးနိုင္စြမ္း ရွိပါလားဆိုတာကို တျဖည္းျဖည္း သိလာခဲ့တယ္။ ဒီအခက္အခဲ ျပႆနာနဲ႔ ပတ္သက္လို႔ တင္ျပလိုတာက ဒီလိုရွိပါတယ္။ အစ္ကိုႀကီးေရ။

    ဒီအရပ္ေဒသမွာ အခ်ဳိ႕လူေတြက ဘာသာသူေတြကို ေငြနဲ႔ ကိုင္ၿပီး အနိုင္ယူေလ့ရွိၾကတာကို ျမင္ေတြ႕ရတယ္။ ကၽြႏု္ပ္တို႔ ဘာသာ၀င္ေတြဟာ ေငြေၾကးရွင္ေတြရဲ႕ ကၽြန္ေတြ ျဖစ္သြား ကုန္တာေပါ့ သူတို႔ဟာ ဘာသာေရး လိုက္စားခြင့္ေတြ ေပ်ာက္ဆံုး ကုန္ၾကတယ္။ အပိတ္ အပင္ခံၾကရတယ္။ ဒီလို ဒုကၡပင္လယ္ျပင္မွာ ရွိေနၾကတဲ့ သူေတြကို ကယ္ဆယ္ေပးဘို႔ အစ္ကိုႀကီးထံ ေငြေရးေၾကးေရး အကူအညီ ေတာင္းခံရတာ ျဖစ္ပါတယ္။ ေနာက္ျပႆနာတခုက ဘာလဲဆိုေတာ့ - ဒီအရပ္ေဒသမွာ ေရာက္ေနၾကတဲ့ အေနာက္တိုင္းသားေတြဟာ ေဒသခံ တုိင္းရင္းသူေတြနဲ႔ အိမ္ေထာင္က်ၾကၿပီး ေမြးဖြားလာတဲ့ ကေလးသူငယ္ေတြကို ဘာသာထဲကို သြင္းၾကေပမဲ့လဲ ဘာသာေရး ဆိုင္ရာဘက္မွာ ဆက္လက္ ဂရုစိုက္ေပးမႈ အားနည္း ေနၾကတာကို ေတြ႕ျမင္ေနရတယ္။ ဒီေတာ့ ဒီကေလးေတြ မပ်က္စီးေစဘို႔ ကၽြႏ္ုပ္ ေက်ာင္းမွာပဲ စုေခၚ ထားရပါတယ္။ ဒီလို အခက္အခဲ ျပႆနာေတြနဲ႔ အျခားအလားတူ အခက္အခဲ ျပႆနာေတြကို ေျဖရွင္းေပးနိုင္ေရးအတြက္ ေငြေၾကး မရွိဘူးဆိုရင္ ဘာမွ မတတ္စြမ္းနိုင္ပါဘူး ဒီေတာ့ ကၽြႏ္ုပ္ ယခင္ကာလတုန္းက ေတာင္းဆိုထားတဲ့ ႏႈန္းထားနဲ႔ လွဴတမ္းမယ္လို႔ေတာ့ တြက္မထားပါနဲ႔ အစ္ကိုႀကီးရဲ႕ၿမိဳ႕သားစုမွာ ၿခိဳးၿခံ ေခၽြ တာၾကၿပီး၊ အစြမ္းကုန္ လွဴဒါန္းနိုင္ဖို႔ ခြန္အားစိုက္ေပးပါလို႔ ေမတၱာရပ္ခံ လိုတာ ျဖစ္တယ္။ အျခား အလွဴရွင္ေတြကိုလည္း စည္းရံုးေပးပါအံုးလို႔ ေမတၱာရပ္ခံပါတယ္။

     အထက္က တင္ျပတဲ့ အခက္အခဲျပႆနာေတြဟာ ဘုရားေက်ာင္းကန္ေတြကို တည္ေဆာက္ဘို႔ထက္ ပိုၿပီး အေရးတႀကီး လိုအပ္ ေနတဲ့ အကူအညီျဖစ္ေၾကာင္း ေျပာၾကားလိုပါတယ္။ ဘာေၾကာင့္လဲ ဆိုေတာ့ ကၽြႏု္ပ္လိုအပ္တဲ့ အကူအညီေတြက ရိုးရိုး အေဆာက္အအံုေတြ အတြက္ မဟုတ္ပါဘူး။ သန္႔ရွင္းေသာ ၀ိညာဥ္ေတာ္ဘုရား ကိန္း၀ပ္စံပၸါယ္ရာ ၀ိညာဥ္မ်ားကို ျပဳျပင္ ေဆာက္လုပ္ေပးဘို႔ ျဖစ္တယ္။ ဆိုတာကို သေဘာေပါက္ နားလည္ေစလိုပါတယ္။

ေနာက္ဆက္ၿပီး ေရးစရာေတြကေတာ့ အမ်ားႀကီး က်န္ရွိေသးတယ္။ ဒါေပမဲ့လဲ စာရြက္က ေနရာမရွိေတာ့ဘူး။ အင္း... အီတလီစကားကလဲ ေရးေလ ေႏွးေလ ျဖစ္လာေနၿပီ တကယ္ ကိုယ္မတတ္နိုင္တဲ့ နိုင္ငံျခားဘာသာ စကားက်ေနတာဘဲ ကိုင္း... ေနာက္ဆံုးအေနနဲ႔ အဆံုးသတ္ လိုက္ခ်င္တာကေတာ့ ပါပါတို႔ မာမာတို႔နဲ႔ ၿမိဳ႕သားစုတေတြ အားလံုးကို ႏႈတ္ဆက္လိုက္ေၾကာင္း ေျပာေပးပါ။ ကၽြႏု္ပ္တို႔ ၿမိဳ႕ခင္ဌာနက ဆရာသမား ဘုန္းေတာ္ႀကီးမ်ားကိုလည္း ကၽြႏု္ပ္အတြက္ ေမတၱာပို႔ေပးၾကဘို႔နဲ႔ အခု ေရးသားေပးပို႔လိုက္တဲ့ သတင္းစကားေတြကိုလဲ တဆင့္ ေျပာျပေပးဘို႔ အစ္ကိုႀကီးကိုပဲ ေမတၱာ ရပ္ခံလိုက္ပါရေစ။ အစ္ကိုႀကီးဆီကို ဒီလို ေရးသာလိုက္ရတာ ကေတာ့ အစ္ကိုႀကီးက တစ္ဆင့္ ကၽြႏ္ုပ္တို႔ ဂိုဏ္းသား ဘုန္းေတာ္ႀကီးေတြလဲ သတင္းေတြ ရၾကမွာပါပဲလို႔ ေမွ်ာ္လင့္ထားလို႔ ျဖစ္ပါတယ္။ ကိုင္း အကိုႀကီးေရ... ကၽြႏု္ပ္အတြက္လဲ ဆုေတာင္းေပးပါ။ အျခားသူေတြကိုလဲ အလားတူ ဆုေတာင္းေပးၾကဘို႔ ေတာင္းဆိုေပးပါ။ အခ်စ္မ်ားစြာနဲ႔ အစ္ကိုႀကီးကို ႏႈတ္ခြန္းဆက္သရင္း...

သင့္ရဲ႕ခ်စ္ရတဲ့ ညီေတာ္
ဒီ၊ ေပါလ္လို၊ အ(မ္)ေအ

သန္လ်င္ၿမိဳ႕ေပၚတြင္ စစ္မီးမ်ား ၿငိမ္းေအးသြားၾကေလၿပီ ျဖစ္သည္။ သို႕ေသာ္ မြန္-ျမန္မာတို႔၏ ဆက္ဆံေရးမ်ားမွာ ေပ်ာ့ေျပာင္းမႈကို မရရွိၾကေသးေပ။ တင္းမာမႈမ်ား ဆက္လက္ ျဖစ္ပါြးလ်က္ ရွိခဲ့သည္။  မြန္တို႔ စစ္ေရး သာသြားသျဖင့္ တန္ခိုးအာဏာသည္လည္း တျဖည္းျဖည္း ႀကီးထြားလာခဲ့သည္။ ႏိုင္ငံေရး ေျခကုပ္မ်ား ရရွိလာသည္ႏွင့္ တၿပိဳင္နက္တည္း မိမိၿမိဳ႕တို႔အရပ္ ေဒသမ်ားမွာ တည္ၿငိမ္ေအးခ်မ္းမႈ ရရွိေရးအတြက္ ေစာင့္ေရွာက္ ထိန္းသိမ္းေပးၾကရသည္္။ မိမိၿမိဳ႕တို႔ရန္သူမ်ားကို မ်က္ျခည္မျပတ္ ၾကည့္ရႈ႕ ေစာင့္ေရွာက္ေနၾကရသည္။

     ထိုသို႔ နယ္ေျမ ေအးခ်မ္းတည္ၿငိ္မ္ေရးအတြက္ ႀကိဳးပမ္းေဆာင္ရြက္မႈမ်ား ႀကီးထြားေနခ်ိန္မွာပင္ ျပႆနာတခု ေပၚေပါက္ခဲ့သည္္။ သကၠရဇ္ ၁၇၄၅ ခုႏွစ္ မတ္လ ၃ ရက္ေန႔တြင္ ႏိုင္ငံျခား သေဘၤာေျခာက္စင္းသည္ သန္လ်င္ ဆိပ္ကမ္းၿမိဳ႕သို႔ အမွတ္မထင္ ဆိုက္ကပ္ လာခဲ့ၾကသည္။ ၿမိဳ႕ေတာ္လံုၿခံဳေရးကို အထူးေရးေပး ေဆာင္ရြက္ေနၾကေသာ မြန္မ်ားသည္ အဆိုပါ သေဘၤာေျခာက္စင္း အေပၚ သံသယစိတ္မ်ား ျဖစ္ပြားခဲ့သည္္။ တခ်ိန္တည္းမွာပင္ သန္လ်င္ၿမိဳ႕သို႔ ပဲခူးမွ ေရာက္ရွိေနေသာ ဆရာေတာ္ဂါလိဇီယားထံသို႔ မြန္မ်ားက ခ်ဥ္းကပ္ၾက၍ အဆိုပါ ႏိုင္ငံျခား သေဘၤာ ေျခာက္စင္းအား မိမိတို႔ ကိုယ္စား စံုစမ္း ေမးျမန္းေပးပါရန္ ေတာင္းခံလာခဲ့ၾကသည္။

 စံုစမ္းသိရွိရသည္မွာ အဆိုပါ သေဘၤာမ်ားသည္ ၾသစတင္းကုမၸဏီပိုင္ သေဘၤာမ်ားျဖစ္ၾကၿပီး စကြန္နီဗယ္ (Schonenville) ဆိုသူ ပုဂၢိဳလ္က ဦးေဆာင္ လာခဲ့ေၾကာင္း ၾသစတင္းကုမၸဏီသည္ အိႏိၵယျပည္ ဘေဂၤါျပည္နယ္မွ ဘန္ဂီဘဇားၿမိဳ႕တြင္ စီးပြားေရး အေျခခ် လုပ္ကိုင္ခဲ့သည့္ ကုမၸဏီတခုျဖစ္သည္္။ သို႔ေသာ္ ၄င္းကုမၸဏီသည္ အသက္ဆိုင္ရာ ေဘဂၤါျပည္နယ္ အစိုးရ၏ ပိတ္ပင္မႈခံရသျဖင၊့္ ၄င္းတို႔သည္ ယခုကဲ့သို႔ သန္လ်င္ဆိပ္ကမ္းၿမိဳ႕သို႔ ဆိုက္ေရာက္ လာခဲ့ၾကေၾကာင္းမ်ားကို ေလ့လာ သိရွိခဲ့ၾကသည္။ ယင္း ၾသစတင္းကုမၸဏီသည္ သန္လ်င္ၿမိဳ႕ ့၌ ေနရာ ခ်ထားလိုေၾကာင္း တင္ျပလာခဲ့သည္္။ အကယ္၍ မြန္တို႔ဘက္မွ မိမိၿမိဳ႕တို႔ ေတာင္းဆိုခ်က္ကို လိုက္ေလ်ာ လက္ခံမႈမရွိခဲ့ပါက လတ္တေလာ ျဖစ္ေပးေနေသာ နိုင္ငံေရး မတည္ၿငိမ္မႈမ်ား အေပၚ ေျခကုပ္ရယူ၍ အင္း၀ဘက္မွ စစ္ကူေပးခါ မြန္တို႔အား မိမိတို႕ တိုက္ယူရမည္ ျဖစ္ၿပီး၊ သန္လ်င္ျမိဳ႕ ့ကိုပါ သိမ္းယူမည္ျဖစ္ေၾကာင္း ၾသစတင္းကုမၸဏီ ဦးစီးမွဴးမွ ဆရာေတာ္ ဂါလိဇီးယားကို တဆင့္ ေျပာၾကားခဲ့ေလသည္။

   ၿငိမ္းခ်မ္းေရးကို အစဥ္လိုလား ျမတ္နိုးမႈ႕ထားေသာ ဆရာေတာ္ႀကီး ဂါလိဇီယားသည္ ၾသစတင္းကုမၸဏီ၏ တင္ျပ ေတာင္းဆိုခ်က္မ်ား အေပၚ လံုး၀ မႏွစ္ၿမိဳ႕ခဲ့ေပ။ မြန္-ျမန္မာတို႔၏ နိုင္ငံေရးကို ၄င္းတို႔အေနျဖင့္ ၀င္ေရာက္ စြက္ဖက္လာပါက ယင္းေဒသတြင္ စစ္မီးမ်ား တဖန္ ျပန္လည္ ေတာက္ေလာင္ရမည္ ျဖစ္သည္္။ သို႔ျဖစ္၍ မိမိတို႔ ျပဳလုပ္လိုသည့္ စီးပြားေရးကို ေအးခ်မ္းသာယာသည့္ နည္းလမ္းျဖင့္ သာလွ်င္ ျပဳလုပ္ေစလိုေၾကာင္း ဆရာေတာ္ ကိုယ္တိုင္ကပင္ ၄င္းတို႔အား ပဲခူးဘုရင္ထံ ပို႔ေဆာင္ေပးၿပီး ေတြ႔ဆံုေပးမည္ ျဖစ္ေၾကာင္း၊ ပဲခူး ဘုရင္မင္းျမတ္ႏွင့္ မွန္ကန္ေသာ နည္းလမ္းအတိုင္း ေၾကေအးစြာ ေျပာဆိုခြင့္ ျပန္ၿပီးမွသာလွ်င္ ၄င္းတို႔၏ စီးပြားေရးလုပ္ငန္းမ်ားကို ေနရာ ခ်ထားေစလိုေၾကာင္း ဆရာေတာ္ ဂါလိဇီယားသည္ ၾသစတင္းကုမၸဏီ အဖြဲ႔အား ေမတၱာရပ္ခံ ေျပာဆိုခဲ့ေလသည္။

ဆရာေတာ္ ဂါလိဇီယား ပ်ံလြန္ေတာ္မူျခင္း
ၾသစတင္းကုမၸဏီအဖြဲ႔သည္ ဆရာေတာ္ ဂါလိဇီယား တင္ျပေျပာဆိုခ်က္မ်ား အေပၚ သေဘာတူ လက္ခံခဲ့ၾကသည္္။ ဆရာေတာ္ႏွင့္ အတူ ပဲခူးၿမိဳ႕သို႔ လိုက္ပါသြားခဲ့ၾကသည္။ ကုမၸဏီ အဖြဲ႕ေခါင္းေဆာင္ စကြန္နီဗဲလ္(၁၄)သည္လည္း မိမိတို႔ အဖြဲ႔အား လံုၿခံဳမႈရွိေရးအတြက္ လက္နက္ကိုင္ နိုင္ငံျခားသား အခ်ဳိ႕ကိုပါ တပါတည္း ေခၚေဆာင္ သြားခဲ့ေလသည္္။

     သို႔ေသာ္ ပဲခူးၿမိဳ႕သို႔ ေရာက္ရွိသြားၾကေသာ အခါ၊ ၾသစတင္းကုမၸဏီအဖြဲ႔ တို႔သည္ မိမိတို႔ ေတြ႕ဆံုလိုေသာ ပဲခူးဘုရင္ မင္းျမတ္ႏွင့္ မေတြ႕ရွိခဲ့ၾကေပ။ ပဲခူးဘုရင္
သမိန္ေထာသည္ ေတာအရပ္သို႔ ဆင္ဖမ္း ေတာလိုက္ထြက္ေနခိုက္ႏွင့္ ႀကံဳခဲ့ၾကရျခင္း ျဖစ္သည္။ သို႔ျဖစ္၍ ပဲခူးဘုရင္ကို အခ်ိန္ ၾကာျမင့္စြာ ေစာင့္ဆိုင္းခဲ့ၾကရသည္။ ႏိုင္ငံျခားသားမ်ား ပဲခူးၿမိဳ႕တြင္းသို႔ ေရာက္ရွိလာေနျခင္း၊ ယင္းတို႔ေနာက္မွလည္း လက္နက္ကိုင္ တပ္သားမ်ား ပါရွိေနျခင္းတို႔သည္။ ပဲခူးနန္းတြင္း၌ စိတ္မခ်မ္းေျမ႔ဖြယ္ရာ ျဖစ္ေစခဲ့သည္္။ ထိုသို႔ သံသယ စိတ္မ်ားပြားမ်ား လာေနမႈကို ရိပ္စားၿမိဳ႕ေသာ ဆရာေတာ္ ဂါလိဇီယားသည္ အေျခအေနမ်ားကို ထိန္းသိမ္းေစာင့္ေရွာက္ ေပးရန္ စကြန္နီဗဲလ္ႏွင့္ အဖြဲ႔တို႔အား ပဲခူးၿမိဳ႕မွ အေဆာလ်င္ ျပန္လည္ထြက္ခြာသြားေစဘို႔ ေျပာဆိုခဲ့ေလသည္။ မိမိ ကိုယ္တိုင္ တာ၀န္ခံ၍ ေခၚေဆာင္လာခဲ့သျဖင့္ မိမိကိုယ္တိုင္ပင္ ယင္းအဖြဲ႔အား သန္လ်င္ၿမိဳ႕သို႔ ျပန္လည္ ပို႔ေဆာင္ေပးလိုခဲ့သည္္။
(၁၄) Bishop Bigandet in his History of the Catholic Church in Burma, says that de Schonenville and his followers were Danes. Gallo says that they were Dutch from Sermapore.
      U Kaung in his “ The Beginning of the Christian Education in Burma 1600-1824” (J.BR.S.,50th Anniversary, 1960.,pg 19) bares his statement on igandet, while in pg 10 of the same publication John L. Christian says Bigandet was mistaken and the expedition was made by the OSTEND Company of Banky Bzar. (Cf Guardian Magazine August 1962. Pg 20.footnote)

     ထိုသို႕ ျပန္လည္ ဆုတ္ခြာသြားၾကခ်ိန္၌ ပဲခူးျမစ္သည္လည္း ဒီေရက်ဆင္းခ်ိန္ ျဖစ္ခဲ့ရသည္။ ယင္းတို႕ စီးနင္းလိုက္ပါခဲ့ေသာ သေဘၤာသည္လည္း ေသာင္တင္ခဲ့ရသည္္။ သို႕ျဖစ္၍ ေရေၾကာင္းခရီးကို စြန့္ခြာလွ်က္ ကုန္းေၾကာင္းခရီးႏွင့္ပင္ သန္လ်င္သို႕ ျပန္လည္လာခဲ့ၾကသည္။ ထိုသို႕ ျပန္စဥ္အခိုက္ ေတာနက္တခု အတြင္းရွိ မြန္တပ္တို႕ခ်ထားေသာ လံုျခံဳေရး ကင္းတဖြဲ ့ျဖင့္ ေတြ ့ဆံုခဲ့ၾကရၿပီး တိုက္ပြဲျဖစ္ပြားခဲ့သည္္။ ယင္းတိုက္ပြဲမွာပင္ စကြန္နီဗဲလ္ႏွင့္အဖြဲ႔မ်ား အားလံုး က်ဆံုးခဲ့ၾကသည္။ အလားတူပင္ လိုက္ပါပို႔ေဆာင္ေပးေသာ ဆရာေတာ္ဂါလိဇီးယား ပဲခူးၿမိဳ႕တြင္ သီတင္းသံုး ေနထိုင္ေသာ ဘုန္းေတာ္ႀကီး မြန္ဒဲလီ၊ ဘုန္းေတာ္ႀကီး ဒယ္လ္ကြန္ေတ တို႕ပါ။ ထို အသက္ဆံုးရွံးမွု ့မ်ား၌ ပါ၀င္ခဲ့ရေတာ့သည္္။ သို႕ျဖစ္၍ ျမန္မာျပည္ ကက္သလခ္၏ ပထမဆံုးေသာ သိုးထိန္းဆရာေတာ္သည္ သာသနာလုပ္ငန္းမ်ား စတင္လုပ္ကိုင္ မေဆာင္ရြက္မီမွာပင္ ျငိမ္းခ်မ္းေရးလုပ္ငန္း ေဆာင္ရြက္ေပးရာ၌ မိမိ အသက္ကို ပူေဇာ္လိုက္ရျခင္းျဖစ္သည္။

   ထြန္းသစ္စ သာသနာ၏ အရိပ္သည္လည္း က်ိဳးပဲ့ခဲ့ရျခင္းျဖစ္သည္္။ ျမန္မာျပည္ ကက္သလခ္ အသင္းေတာ္အတြက္ အလြန္ႀကီးမားေသာ ဆံုးရွံုးမႈ႕ႀကီးတစ္ရပ္ ျဖစ္ခဲ့ေပသည္။ ဆရာေတာ္ ဂါလိဇီးယားသည္ ျမန္မာျပည္ အေျခအေနမ်ားကို ေကာင္းစြာ သိရွိ နားလည္ၿပီး ျမန္မာျပည္ရွိ သာသနာေတာ္ကို ျမွင့္တင္ ေဆာင္ရြက္ေပးလိုေသာ ပုဂၢိဳလ္တပါးျဖစ္သည္္။ ဤအသိတရား၏ လွုံ ့ေဆာ္ခ်က္မ်ားေၾကာင့္ အီတလီျပည္သို႕ မိမိကိုယ္တုိင္ ၾကြျမန္းသြား၍ သက္ဆိုင္ရာ သာသနာပိုင္ အႀကီးအကဲမ်ားႏွင့္ ညွိႏွုိင္း ေဆြးေႏြးခဲ့သည္။ အကူအညီသစ္မ်ားပင္ လက္ခံ ရရွိလာခဲ့သျဖင့္ ျမန္မာျပည္သို႕၀မ္းပန္းတသာ ျပန္လာခဲ့ျခင္း ျဖစ္သည္္။ မိမိအား အပ္ႏွင္းလိုက္သည့္ လုပ္ပိုင္ခြင့္မ်ားႏွင့္ အတူ သာသနာျပဳ ပုဂၢိဳလ္သစ္မ်ားႏွင့္ သာသနာေတာ္ကို စတင္ ပ်ိဳးေထာင္ေပးရန္ ႀကိဳးပမ္း ေဆာင္ရြက္သည့္ ခရီးလမ္းစမွာ ရွိေနခ်ိန္ပင္ျဖစ္ခဲ့သည္။ ဦးေဆာင္ေပးမႈ႕ထက္ျမက္ၿပီး၊
သာသနာျပဳသစ္မ်ားအတြက္ အားကိုးအားထားရာ ဖခင္ႀကီးျဖစ္ခဲ့သည္္။ သို႕ေသာ္ ဤပုဂၢိဳလ္ႀကီးကား ျငိမး္ခ်မ္းေရး ဥယ်ာဥ္ႀကီးထဲတြင္ သံသယစိတ္မ်ား ရြာသြန္းခ်လိုက္ေသာ မုန္တိုင္းတြင္းသို႕ က်ေရာက္သြားခဲ့ရျခင္း ျဖစ္သည္။ ဆရာေတာ္ႏွင့္ အတူ အီတလီျပည္မွ လိုက္ပါခဲ့ၾကေသာ အားသစ္ ဘုန္းေတာ္ႀကီးႏွစ္ပါးကိုပါ အသက္ ဆံုးရွံးလိုက္ရပါသျဖင့္ ထြန္းသစ္စ ျမန္မာျပည္ကက္သလခ္  သာသနာအတြက္ အထူးပင္ အဖိုးမျဖတ္ႏိုင္ေသာ ဆံုးရွုံးမွု ့တစ္ရပ္ ျဖစ္ခဲ့ရေပသည္္။

   ပဲခူး-သန္လ်င္ေတာစပ္၌ ျဖစ္ပြားခဲ့ေသာ သတင္းမ်ား သန္လ်င္သို႕ အေဆာတလ်င္ ေရာက္ရွိလာခဲ့သည္။ ထိုျဖစ္ပြားမႈ ့ႀကီး၏ မ်က္ႏွာဖံုး သတင္းမွာ မြန္တပ္ႏွင့္ ႏိုင္ငံျခားသားမ်ား၏ ပဋိပကၡျဖစ္ပြားမႈ႕ျဖစ္သည္ဟု ေက်ာ္ၾကားခဲ့သည္္။ သို႔ျဖစ္၍ အဆုိပါ အေရးအခင္းသည္ သန္လ်င္ၿမိဳ႕ေပၚရွိ အေနာက္တိုင္းရင္းသားမ်ားအတြက္ပါ အသက္ စိုးရိမ္ေၾကာင့္ၾကမႈ႕မ်ား အျဖစ္သို႕ ကူးဆက္သြားခဲ့သည္။ သန္လ်င္ၿမိဳ႕ေပၚရွိ ဘုန္းေတာ္ႀကီး နယ္ရီးနီႏွင့္ ကိုရင္ႀကီးကာပဲလို တို႕သည္လည္း သတင္းရရွိၾကသည္ႏွင့္ တျပိဳင္နက္တည္း သန္လ်င္ၿမိဳ႕ အနီးရွိ ေက်းရြာမ်ားသို႕ ထြက္ခြာ တိမ္းေရွာင္ေနၾကရသည္္။ ထိုေက်းရြာမ်ားသို႕ ေရာက္ရွိၿပီးေနာက္ပိုင္းမွ သာလွ်င္ မိမိတို႕ ဖခင္ဆရာေတာ္ႀကီးႏွင့္ ေနာင္ေတာ္ ဘုန္းေတာ္ႀကီးႏွစ္ပါးတို႕၏ အသက္ဆံုးရွံးမႈ႕ သတင္းစံုကို ၾကားသိရျခင္း ျဖစ္သည္။

  သန္လ်င္ျမိဳ ့ေပၚ၌ မျငိမ္သက္မႈ႕မ်ားမွာ တေန႔တျခား ပိုမို၍သာ ဆိုးရြားလာခဲ့ျခင္း ျဖစ္သည္္။ သို႕ျဖစ္၍ ဘုန္းေတာ္ႀကီး နယ္ရီးနီႏွင့္ ကိုရင္ႀကီး ကာပဲလိုတို႕သည္ ေက်းရြာမ်ား၌ ဆက္လက္ခိုလံႈ ေနထိုင္ခဲ့ၾကရသည္။ တဖန္ မြန္တို႕၏ နန္းတြင္းကိစၥမ်ား၌လည္း ပဋိပကၡမ်ား ေပၚေပါက္ခဲဲ့သည္္။ ပဲခူးသမိန္ေထာဘုရင္သည္ အုပ္ခ်ဳပ္ေရး၌ လစ္ဟင္းမႈ ့မ်ားျပားခဲ့ၿပီး၊ ေတာလိုက္၀ါသနာ၌ အခ်ိန္ကုန္ဆံုး ေစခဲ့သည္ သူကိုယ္တိုင္၌က ႏိုင္ငံေရး၊ စစ္ေရးဘက္မ်ား၌ ကြ်မ္းက်င္မႈ႕ နည္းပါးသည္္။ သို႕ျဖစ္ေသာေၾကာင့္ မြန္မ်ားသည္ သမိန္ေထာဘုရင္ကို မလိုလားခဲ့ၾကေတာ့ေပ။

  သကၠရာဇ္ ၁၇၄၇ ခုႏွစ္တြင္ ေအာက္ျမန္မာျပည္ရွိ မြန္တို႕သည္ စစ္အင္အား အလံုးအရင္းျဖင့္ အထက္ ျမန္မာျပည္ အင္း၀သို႕ စစ္ခ်ီတက္ခဲ့ ၾကသည္။ အင္း၀ ေနျပည္ေတာ္ႀကီးမွ မြန္တပ္မ်ားကို ျပန္လည္ ခုခံ တိုက္ထုတ္လိုက္ခဲ့သျဖင့္ မြန္မ်ားစစ္ေရးနိမ့္ခါ ေအာက္ျမန္မာျပည္သို႕ ျပန္လည္ဆုတ္ခြာခဲ့ၾကရသည္။ ပဲခူးဘုရင္သမိန္ေထာ ကိုယ္ေတာ္တိုင္ စစ္ေတာင္းျမစ္မွ တဆင့္ ယိုးဒယားျပည္-ဇင္းမယ္ၿမိဳ႕သို႕ထြက္ေျပး တိမ္းေရွာင္ခါ ႏိုင္ငံေရး ခိုလႈံ ခြင့္ေတာင္းဆို ေနထိုင္ခဲ့ရသည္္။

   ၁၇၄၃ ခုႏွစ္တြင္ ဆရာေတာ္ ဂါလိဇီးယားႏွင့္အတူ လိုက္ပါခဲ့ၾကေသာ ဘားရ္နားဘိုက္ သာသနာျပဳအဖြဲ ့တုိ႔သည္ သာသနာလုပ္ငန္းမ်ား ကို တစုတရံုးတည္း အတူတကြ တႏွစ္ေက်ာ္ခန့္မွ်သာ လုပ္ကိုင္ခဲ့ၾကရသည္။ သို႕ေသာ္ ယခုမွာမူ သာသနာဖခင္ႀကီးကို ဆံုးရွံးရသည့္ အျပင္၊ မိ မိမိႏွင့္ လုပ္ေဖာ္ကိုင္ဖက္မ်ားကိုပါ ဆံုးရွံး လိုက္ရေသာ ဘုန္းေတာ္ႀကီးနယ္ရီးနီသည္ ကိုရင္ႀကီးကာပဲလိုႏွင့္ အတူသာ ထီးထီး က်န္ရွိခဲ့ေတာ့သည္္။ ခရစ္ေတာ္၏ လုပ္သားေကာင္း ပီသေသာ ဘုန္းေတာ္ႀကီး နယ္ရီးနီသည္ မိမိ အေပၚ၌ က်ေရာက္လာခဲ့ေသာ သာသနာ့တာ၀န္ကို မဆုတ္ မနစ္ေသာ ဇြဲလံုလျဖင့္ အစြမ္းကုန္ ထမ္းေဆာင္လိုေသာ စိတ္ဆႏၵကိုသာ ရည္သန္ခဲ့သည္။ တိမ္းေရွာင္ေနေသာ ေက်းရြာမ်ား၌ အခ်ိန္ မၾကန္႔ၾကာလိုေတာ့ပဲ သန္လ်င္သာသနာသို႕ အေဆာတလ်င္ ျပန္လိုခဲ့သည္္။ သို႕ေသာ္ ထိုသို႕ ျပန္သြားရန္ အေျခအေနေပးမႈ႕က အထူးပင္ နည္းပါးလ်က္ ရွိေနေသးသည္ သန္လ်င္ျမိဳ႕ ့၌ ႏုိင္ငံေရး အေျခအေနမ်ား ပိုမို ဆိုးရြားေနသည့္ အေလ်ာက္ ကိုရင္ႀကီးကာပဲလိုကိုပင္ အႏၵိယျပည္သို႕ ေခတၱ ယာယီသြားေရာက္ ေနထိုင္ရန္ ေစလႊတ္ေပးခဲ့ရသည္္။ မိမိကိုယ္တိုင္၌ကမူ နီကိုးဗားကြ်န္းသို႕သြားေရာက္ သီတင္းသံုးရန္ ထြက္ခြာခဲ့ရသည္ သို႕ေသာ္ မိမိ စီးနင္းလိုက္ပါလာေသာ သေဘၤာသည္ အစာေရစာ ျပတ္ေတာက္သြားသျဖင့္ ၿမိတ္ျမိဳ႕သို႕ ခရီး ရပ္တန့္သြား ခဲ့ရသည္္။

ၿမိတ္ျမိဳ႕သည္ ထိုစဥ္ အခ်ိန္အခါက ယိုးဒယား လက္ေအာက္ခံျဖစ္ခဲ့သည္ ျမိတ္ျမိဳ႕ ၌ ယိုးဒယားမွ ျပင္သစ္ ကက္သလခ္သာသနာျပဳမ်ား ရွိခဲ့ၾကသည္္။ သို႕ျဖစ္၍ ဘုန္းေတာ္ႀကီး နယ္ရီးနီသည္ ျမိတ္ျမိဳ႕ ရွိ ကက္သလခ္ သာသနာတြင္ လုပ္ငန္းမ်ားတြင္ ကူညီေပးရင္း (၈) လၾကာမွ် ဆက္လက္ သီတင္းသံုး ေနထိုင္ခဲ့ေလသည္။ စာေပမ်ားကို ဆက္လက္ ေလ့လာ သင္ယူခဲ့သည္္။ ျမိတ္ျမိဳ႕ မွ တဖန္ အႏၵိယျပည္-ပြန္ဒါခ်ယ္ရီျမိဳ႕ သို႕ ၁၇၄၆ ခုႏွစ္၊ ဇန္န၀ါရီလပိုင္းတြင္ ေရာက္ရွိခဲ့သည္ ပြန္ဒါခ်ယ္ရီ၌ ကိုရင္ႀကီး ကာပဲလိုႏွင့္ ျပန္လည္ ဆံုဆည္းခဲ့ၾကသည္္။

   ဆရာေတာ္ဂါလိဇီယား အုပ္ခ်ဳပ္ေသာ ၁၇၄၃-၁၇၄၇ ခုႏွစ္မ်ား၏ ျမန္မာျပည္ ကက္သလခ္သာသနာကို ျပန္လည္ သံုးသပ္ရေသာ္၊ ဆရာေတာ္ဂါလိဇီယား၏ အုပ္ခ်ဳပ္ေရး သက္တမ္းသည္ အလြန္ တိုေတာင္းလွသည္ ဒုကၡအတိႏွင့္လည္း ေတြ ့ၾကံဳ ရင္ဆိုင္ခဲ့ၾကရသည္္။ တဖန္ ၁၇၄၃ ခုႏွစ္ကုန္ပိုင္းမွ စတင္ ေပၚေပါက္လာခဲ့ေသာ ေဒသ ႏိုင္ငံေရးလိွုင္းဂယက္မ်ားသည္လည္္း တည္ျငိမ္မွု  ့မရရွိပဲ၊ ပိုမို ဆိုးရြားေသာ အေျခအေနမ်ားသို႕ ပို႕ေဆာင္ေပးခဲ့သည္။ ႏိုင္ငံေရးေပါက္ကြဲမွု ့မ်ား အၾကားတြင္ စစ္ေဘးဒဏ္မ်ားေၾကာင့္ တိုင္းရင္းသား ဘာသာ၀င္မ်ား အသက္ဆံုးရွံးရျခင္း၊ အိုးအိမ္မဲ့ ျဖစ္ေပၚလာရျခင္း အစရွိေသာ ေဘးဒုကၡမ်ားႏွင့္ ေတြ ့ၾကံဳ ရင္ဆိုင္ ျဖတ္သန္းလာခဲ့ၾကရသည္္။ ဤစစ္ေဘး ဒဏ္ေၾကာင့္လည္း ဘုန္းေတာ္ႀကီး နယ္ရီးနီႏွင့္ ကိုရင္ႀကီး ကာပဲလိုတို႕သည္ မိမိတို႕ သာသနာရိပ္ျမံဳသို႕ ေအးခ်မ္းေသာ ျပန္လမ္းမရ ျဖစ္ခဲ့ၾကရသည္။ သာသနာတစ္ခုလံုးသည္ အသက္္ဆံုးရွံးမႈ႕မ်ားႏွင့္ အတူ၊ အအုပ္ အထိန္းမဲ့ အေျခအေနမ်ားသို႕ ဆိုက္ေရာက္ရသျဖင့္ ဘာသာေရး က်ဆင္းမႈ႕မ်ားကို အထူးခံစားလိုက္ရသည္္။

   သို႕ေသာ္ အိႏၵိယေရာက္ ဘုန္းေတာ္ႀကီး နယ္ရီးနီသည္ မိမိစြန့္ခြာခဲ့ရေသာ သာသနာကို ေမွ်ာ္လင့္တမ္းတလွ်က္ ျပန္ရက္မ်ားကိုသာ လက္ခ်ိဳးေရတြက္ခါ ေစာင့္ေမွ်ာ္ေနခဲ့ျခင္း ျဖစ္ေပသည္။

ဆက္ရန္
အင္း၀ေရာက္ေျခရာမ်ား - အပုိင္း(၁၁)