Monday, April 21, 2014

အင္း၀ေရာက္ေျခရာမ်ား - အပုိင္း(၉)


 ဘုန္းေတာ္ႀကီး နယ္ရီးနီမွ မစၥတာပီတာ အမ္ဘရိူ့စ္ ထံသို႔ ေပးပို့စာ (၁၃)
 
သန္လ်င္ၿမိဳ႕ 
ပဲခူးျပည္နယ္ 
၁၇၄၅ ခုႏွစ္၊ ေဖေဖာ္၀ါရီလ (၅) ရက္ေန့
 
ခ်စ္ရတဲ့ အစ္ကိုႀကီးထံ စာေရးလိုက္ပါသည္။
 
        လြန္ခဲ့ေသာႏွစ္က စၿပီး တစ္ႏွစ္အတြင္း ျဖစ္ပ်က္ခဲ့တဲ့ သတင္းရပ္ေတြကို အားလံုးျခံဳငံုၿပီး ေရးသားလိုက္ပါတယ္။ လြန္ခဲ့တဲ့ ၁၇၄၄ ခုႏွစ္၊ ဇန္န၀ါရီလ အတြင္းက ၿပီးဆံုးသြားခဲ့တဲ့ စစ္ေဘးဒဏ္ေၾကာင့္ ညီေတာ္တို႕ေနတဲ့ၿမိဳ႕ဟာ မီးေလာင္ကြ်မ္းခံခဲ့ရၿပီး၊ အေတာ္ကို ပ်က္စီး သြားခဲ့ပါတယ္။ လူေတြ အေတာ္မ်ားမ်ားဟာ ဒီစစ္ေဘးဒဏ္ေၾကာင့္ အိုးမဲ့အိမ္မဲ့ ျဖစ္သြားၾကရၿပီး၊ ညီေတာ္ သီတင္းသံုးေနထိုင္တဲ့ ေက်ာင္းတိုက္အတြင္းမွာ (၂) လတာမွ်လာေရာက္ ခိုလံႈ သြားခဲ့ၾကရရွာတယ္။ အခ်ိဳ ့ကိုလည္း ကြ်ႏ္ုပ္တို႔ ဘုရားရွိခိုးေက်ာင္းအနီး တ၀ိုက္မွာ ရွိၾကတဲ့ ဘာသာ၀င္မ်ားရဲ့ ေနအိမ္ေတြမွာ ေနရာ ခ်ထားေပးခဲ့ရတယ္။ အခုေတာ့ သူတို႕တေတြ အားလံုးလိုလို မိမိတို႔ ေနရပ္ေဒသကို ျပန္သြားၾကၿပီဆိုေတာ့၊ သူတို႔ ထြက္ခြာသြားၾကတဲ့ေန႔က စၿပီး ညီေတာ္ေမာင္လဲ စိတ္ေအးခ်မ္း သာယာမႈ႕အျပည့္အ၀နဲ႔ ေနထိုင္ရပါၿပီ။ ဘာေၾကာင့္လဲဆိုေတာ့ သူတို႔ ရွိၾကတုန္းကဆိုရင္ အမ်ိဳးသမီးေတြရဲ့ ဆူညံ ပူညံသံေတြ၊ ကေလးသူငယ္ေတြရဲ့ ငိုယိုသံေတြ၊ ဒီအသံေတြက ေန႔ေရာညပါ အသံမဆဲ ျဖစ္ခဲ့တာကိုး။ အခုက် ျပန္ေတာ့လဲ သူတို႔ မရွိၾကတဲ့ ေနာက္ပိုင္းမွာ ၾကက္သံ ငွက္သံေတာင္ မၾကားရသေလာက္ ဆိတ္ျငိမ္သြားခဲ့ေတာ့တာပဲ။
 
(၁၃) Letter of Father Nerini to his brother Peter at Rome. Dated 5th February 1745. Cf “Storia del Cristianesimo nel’ Impero Barmano”. Luigi Gallo. Milano 1862. Vol I pp.213-223
 
  ေဖေဖာ္၀ါရီလတုန္းက၊ ဘုရင္မင္းျမတ္ဟာ ကြ်ႏ္ုပ္ရဲ့ ေက်ာင္းတိုက္ကို ကိုယ္တိုင္ ကိုယ္ေရာက္ ၾကြျမန္းလာခဲ့ၿပီး ဘုရားရွိခိုးေက်ာင္းကို ၾကည့္ရွ ့စစ္ေဆးသြားခဲ့ပါတယ္။ ကြ်ႏ္ုပ္တို႕ေက်ာင္းတိုက္ဟာ ဥေရာပတိုက္မွာ ရွိၾကတဲ့ ေက်ာင္းတိုက္ေတြရဲ့ ပံုစံပါဘဲ။ ဒါေပမယ့္ ဒီေဒသမွာ ရႏိုင္တဲ့ ေဆာက္လုပ္ေရး ပစၥည္းေတြကိုဘဲ အသံုးခ်ၿပီး ေဆာက္လုပ္ထားရပါတယ္။ ဒီလ အတြင္းမွာဘဲ ဆရာေတာ္ဘုရားဟာ ေတာၾကိဳ ေတာင္ၾကားမွာ သီးျခားေနထိုင္ၾကတဲ့ ကရင္အမ်ိဳးသားေတြရွိရာ ေက်းရြာေတြဘက္စီကို ေလွနဲ႕သြားေရာက္ လွည့္လည္ ပတ္ရႈ့ခဲ့ပါတယ္။ နန္းတြင္းကလာတဲ့ သတင္းအရဆိုရင္၊ တုိင္းျပည္ဟာ ရက္ပိုင္း အတြင္းမွာပဲ ရႈပ္ေထြးစရာ အေၾကာင္း ရွိႏိုင္ေသးတယ္တဲ့။ ဒါေၾကာင့္ ဆရာေတာ္ဘုရားဟာ ဘုန္းေတာ္ႀကီးေတြ အားလံုးကို သန္လ်င္မွာပဲ စုုၿပီး သီတင္းသံုးေနထိုင္ၾကဘိို႔ ဆႏၵရွိခဲ့တယ္။ သန္လ်င္ဆိုတာက ေနျပည္ေတာ္နဲ႕ အလွမ္းေ၀းတဲ့ အေလ်ာက္ ေဘးဥပဒ္နဲ႕လဲ ကင္းေ၀းႏိုင္တာေပါ့။ ေနာက္အေၾကာင္းတစ္ခုက ျပည္တြင္းမွာ ေဘးဒုကၡ တခုခု ေရာက္ရွိလာမယ္ဆုိရင္လဲ ဘုန္းေတာ္ႀကီးေတြဟာ ေဘးလြတ္ရာကြ်တ္ရာကို တိမ္းေရွာင္ေန ထိုင္ႏိုင္မယ္လို႔ ဆရာေတာ္ဘုရားဟာ ယူဆမိခဲ့တာျဖစ္တယ္။

   ဆရာေတာ္ဘုရားဟာ ေဖေဖာ္၀ါရီလ (၁၆) ရက္ေန့က၊ သန္လ်င္ၿမိဳ႕ကို ၾကြေရာက္လာခဲ့တယ္။ ဒီကေန
ခရီးဆက္လက္ထြက္ခြာဘို့ အားလံုး ျပင္ဆင္ၿပီးတဲ့ အခါမွာ၊ သူစီးတဲ့ေလွဟာ ဒီေရအက်နဲ႕သြားၿပီး တိုက္ဆိုင္ေနတယ္ဆိုေတာ့ ေသာင္တင္သြားခဲ့တယ္။ ဒီလို ဒီေရအက်မွာ ေသာင္တင္ေနတဲ့ ေလွဆိုတာက တြန္းခ်လို႕ရတဲ့ ကိစၥမ်ိဳးလဲ မဟုတ္ဘူး။ ဒါနဲ႕ဘဲ ဆရာေတာ္ဘုရားရဲ့ ေရွ့ခရီးစဥ္ကို ဖ်က္ပစ္ လိုက္ခဲ့ရတယ္။ တခ်ိန္ထဲမွာဘဲဗုဒၶဘာသာ ဘုရားပြဲတခုနဲ႕လဲ တိုက္ဆိုင္ေနခဲ့တယ္။ ဒီ ပြဲေတာ္အတြင္းမွာ ဆူပူထၾကြမႈ႕တခုခုျဖစ္ေပၚ လာအုန္းမယ္လို႕လဲ အမ်ားက ေ၀ဖန္ ေျပာဆိုေနၾကျပန္တယ္။ ဒါေပမဲ့ ဒီပြဲေတာ္ႀကီးလဲ ၿပီးဆံုးသြားခဲ့တာ၊ ဘာမွ်လည္း မျဖစ္ခဲ့ပါဘူး။ ေျပာဆိုေနၾကတဲ့ ေကာလဟာလ သတင္းေတြလည္း ေပ်ာက္ကြယ္ သြားေတာ့တာပါ။
 
   မတ္လထဲမွာကေတာ့ ပဲခူးဘုရင္သစ္ျဖစ္တဲ့ သမိန္ေထာဆိုသူဟာ သူ့ထီးသူ့နန္းအတြက္ စိုးရိမ္ေၾကာင့္က်စရာကေလးေတြ ျဖစ္ေပၚလာတာနဲ႔ စည္းရံုးေရးအသြင္နဲ႕ သူရဲ့ လက္ေအာက္ငယ္သားေတြကို သစၥာေရေသာက္ခိုင္းခဲ့တယ္။
 
  ဒီသစၥာေရေသာက္သံုးမႈ႕ဟာ ကြ်ႏ္ုပ္တို႔ ဘာသာတူေတြအတြက္ သူတို႔ရဲ့ ဘာသာေရး ခံယူခ်က္ေတြကို ခိုင္မာမႈ႕ရွိတယ္၊ မရွိဘူးဆိုတာကို ဆန္းစစ္ ခဲ့သလိုပါဘဲ။ လူအနည္းစုကေတာ့ ဘုရင့္အာဏာကို မလြန္ဆန္ရဲၾကလို႕ အဲဒီေရကို ေသာက္ခဲ့ၾကတာ ျဖစ္တယ္။ အဲဒီေရကို မေသာက္ၾကဘို႔ ၾသ၀ါဒမွာ ကြ်ႏ္ုပ္ ထည့္ေျပာခဲ့ပါတယ္။ ဒီေရကို ေသာက္ရင္ မိမိတို႔ ယံုၾကည္ကိုးကြယ္မႈ႕နဲ႕ ဆန္႔က်င္ရာက်တယ္။ ဒီေရကို ေသာက္သူေတြဟာ မိမိတို႔ အမွန္တရားအေနနဲ႔ ကိုးကြယ္ေနတဲ့ ဘုရားကို စြန္႔ပစ္ရာက်ၿပီး၊ အျခား ဒိဌိမမွန္တဲ့ဘုရား၊ နတ္ေတြကို လက္ခံယူရာ က်တယ္လို႕ ကြ်ႏ္ုပ္က အမ်ိဴးမ်ိဴး ရွင္းျပခဲ့ပါတယ္။ ဘာသာ၀င္အခ်ိဳ့ကေတာ့ ဘုရားပညတ္ေတာ္ကို က်ဴးလြန္ရမွာ ေၾကာက္ရြံ ့ၾကလို႕၊ ေတာရြာေတြ ဘက္ဆီကို ထြက္ေျပး တိမ္းေရွာင္ေနခဲ့ၾကတယ္။ အခ်ိဳ ့က်ေတာ့လဲ အဲဒီ ေရကို လာေပးသူေတြကိုဘဲ လာဘ္ေပးၿပီး ၀ိနည္းေရွာင္ခဲ့ၾကတယ္။ အခ်ိဳ႕က်ျပန္ေတာ့လည္း တရားရံုးေတာ္ကို ေရာက္ရွိသြားခဲ့ၾကတယ္။
 
  ကြ်ႏ္ုပ္ကိုလည္း တရားရံုးေတာ္ကေနၿပီး ဆင့္ေခၚလိုက္ခဲ့ပါေသးတယ္။ ကြ်ႏ္ုပ္လဲ တရားရံံုးေတာ္ကို မသြားမီ အမ်ိဴးမ်ိဴး ေတြးမိခဲ့ပါတယ္။ ဘာေၾကာင့္လဲဆိုေတာ့ ကြ်ႏ္ုပ္က ဒီေရကို မေသာက္ၾကဘို႔ ဘာသာတူေတြကို ပိတ္ပင္ခဲ့တယ္ဆိုေတာ့၊ ဘာသာတူေတြကလဲ ဘုန္းႀကီးက မေသာက္ရဘူးေျပာလို႕ မေသာက္ၾကတဲ့ အေၾကာင္းကို တရားရံုးမွာ ထြက္ဆိုခဲ့ၾကမွာ ျဖစ္တာကိုး။ အဲဒီေတာ့ ကြ်ႏ္ုပ္ကိုပဲ ေနာက္ဆံုးအဆင့္မွာ ေခၚယူ စစ္ေဆးေတာ့တာပါလို႕ ေတြးေတာမိခဲ့တယ္။ ကြ်ႏ္ုပ္ရဲ့ တားျမစ္ခ်က္က ဘုရင္ရဲ့ အာဏာကို ဖီဆန္မႈ႕ သက္ေရာက္ေနတယ္ဆိုေတာ့ ကြ်ႏ္ုပ္ဟာ အေတာ္ကို စိုးရိမ္မိခဲ့တယ္။ ကြ်ႏ္ုပ္လဲ ဘုရားရွိခိုးေက်ာင္းေတာ္ထဲကို သြားၿပီး ဘုရားသခင္ကိုပဲ အားလံုးကို ပံုအပ္ခဲ့ပါတယ္။ ကာကြယ္ ေစာင့္ေရွာက္ေပးပါလို႕ ဆုေတာင္းေပးခဲ့ပါတယ္။ ရံုးေတာ္ကို သြားေနခိုက္ လမ္းေပၚမွာ ဆုေတာင္းရလို႔ အေတာမသတ္ႏိုင္ခဲ့ပါဘူး။ ကိုယ့္ကိုယ္ကိုလဲ စဥ္းစားမိတယ္။ “ေအး မင္းဟာ အျခားသူေတြကိုေတာ့ မေသာက္ရဘူးလို႕ ေျပာၿပီး၊ ဆရာ့အလွည့္ေတာ့ ေဖာက္ျပန္ခဲ့မယ္ဆိုရင္ ပတ္၀န္းက်င္ကေတာ့ ေ၀ဖန္လိုက္ၾကမဲ့ အမ်ိဳးေတာ့”..လို႕ ေတာင္စဥ္းစား၊ ေျမာက္စဥ္းစားနဲ႕႔ အမ်ိဳးမ်ိဳး ျဖစ္ခဲ့ရ ပါေသးတယ္။
 
   ရံုးေတာ္ကိုေရာက္ေတာ့ ကြ်ႏ္ုပ္လဲ ၿမိဳ႕ေတာ္၀န္အနီးမွာပဲ ေနရာယူၿပီး ထိုင္လိုက္ပါတယ္။ ကြ်ႏ္ုပ္ရင္ထဲမွာ ဒီသစၥာေရနဲ႕ ပတ္သတ္ၿပီး ေသာကစိတ္ေတြ ျဖစ္ေပၚေနဆဲမွာပဲ၊ အဲဒီ သစၥာေရေတြ သိုေလွာင္ထားတဲ့ စဥ့္အိုးႀကီးေတြကို ျမင္လိုက္ရျပန္ေတာ့၊ ၀မ္းထဲမွာတက္လာတဲ့ အပူလံုးႀကီးကေတာ့ ေျပာမျပႏိုင္ေလာက္ေအာင္ ႀကီးမားခဲ့ပါတယ္။ ဒါေပမဲ့ ေနာက္ဆံုးက်တဲ့ ရံုးေတာ္က စစ္ေဆး ေမးျမန္းခ်က္ေတြထဲမွာ ဒီသစၥာနဲ႕ ပတ္သတ္လို႕ တခြန္းတပါဒမွ ပါမလာခဲ့ဘူး။ အျခားကိစၥေတြပဲ ျဖစ္ေနခဲ့တာကို ေတြ ့ရွိရတယ္။ တခါ ေနာက္တစ္ရက္က်ေတာ့ ရံုးေတာ္က တဖန္ ဆင့္ေခၚခိုင္း ျပန္ပါတယ္။ အဲဒီေန့မွာလဲ မေန့က အတိုင္းပဲ ရင္တမမနဲ႕ ရံုးေတာ္ကို သြားခဲ့ရတယ္။ ဒီတေခါက္မွာေတာ့ ဒီသစၥာနဲ႕ ပတ္သတ္လို႔ပဲ ျဖစ္ရမယ္လို႔ စိတ္ထဲမွာ တထစ္ခ်တြက္ၿပီး သြားခဲ့ပါတယ္။ ကြ်ႏ္ုပ္ဟာေတာ့ ေက်ာင္းေတာ္ကို ျပန္လမ္းရွိမွာ မဟုတ္ေတာ့ဘူးလို႔ စိတ္ထဲေတြးၿပီး သြားခဲ့ပါတယ္။ မုခ်ဧကန္ ဘုရင္အာဏာကို ဖီဆန္သူ တေယာက္အျဖစ္ အစြပ္အစြဲခံရ ေတာ့မွာပဲလို႔ ေတြးမိတယ္။ အမွန္တကယ္မွာေတာ့ ဘုရင့္အာဏာကို ဖီဆန္မႈ႕ ျပဳလုုပ္တာ မဟုတ္ပါဘူး။ ဒီသစၥာေရဆိုတာက ရုိးရိုးေရမွ မဟုတ္တာကိုး။ ဘာသာေရးနဲ႔ ဆန့္က်င္ေနတဲ့ ဂါထာမႏၱရားေတြ ရြတ္ဖတ္ၿပီး စီစဥ္ထားတဲ့ ေရျဖစ္ေနတာကိုး။ ဒါမ်ိဳးေရးကို ေသာက္ဘို့ ဘယ္လိုမွ လက္ခံ ႏိုင္ဖြယ္ရာ အေၾကာင္းမရွိဘူး။ ကြ်ႏ္ုပ္တို႔ ယံုၾကည္လက္ခံတဲ့ က်မ္းစာကိုကိုင္ၿပီး သစၥာဆိုဘို႔ ခိုင္းတယ္ဆိုရင္ေတာ့ လက္ခံႏိုင္ပါတယ္။ ဒါေပမယ့္ ရံုးေတာ္ကိုေရာက္ေတာ့ ဒီတေခါက္မွာလဲ အထင္နဲ႔ အျမင္ တျခားစီ ျဖစ္ကုန္ျပန္ပါတယ္။ ကြ်ႏ္ုပ္တစ္ေယာက္ေတာ့ တရားေတာ္အတြက္ အေသခံဘို႔ မထိုက္တန္ေသးပါလားလို႔ သိခဲ့ရတယ္။ ရံုးေတာ္ကေတြ ့လို႕ ေမးျမန္းလိုတဲ့ ကိစၥကတျခားစီျဖစ္ေနခဲ့ တယ္။ ဒ့ါအျပင္ ရဟန္းဂိုဏ္း၀င္ ပုဂၢိဳလ္ေတြအတြက္္ဆိုရင္ ဒီလို သစၥာေရမ်ိဳး ေသာက္ဖို့ မလိုအပ္ဖူးလို႕ ဆိုတာကိုလဲ သိရွိခဲ့ရတယ္။ အဲဒီ ရံုးကေန အမႈ႕ကိစၥေတြ ၿပီးျပတ္ခဲ့တာနဲ႕အမွ် ေက်ာင္းကိုအျပန္၊ လမ္းခရီးမွာဘဲ ဒီသစၥာေရနဲ႕ပတ္သတ္လို႕ ေခၚယူ အစစ္ေဆးခံရတဲ့ ဘာသာ၀င္ေတြကို ေတြ ့ရွိခဲ့ရျပန္တယ္။ ကြ်ႏ္ုပ္လဲ သူတို႕မွာရွိတဲ့ ဘာသာေရး၀တၱရားေတြ ဘယ္လိုရွိတယ္ဆိုတာကို ဘာသာေရးအရ ရွင္းလင္းေျပာျပခဲ့တယ္။ ေက်ာင္းမွာ က်န္ရွိေနခဲ့ၾကတဲ့ သူေတြကလည္း ကြ်ႏ္ုပ္ကို ျပန္ေတြ ့ၾကေတာ့မွာပဲ စိတ္ေအးၾကေတာ့တယ္။ သူတို႕ေတြကလည္း ကြ်ႏ္ုပ္ထြက္သြားကတဲက ျပန္မလာမခ်င္း ကြ်ႏ္ုပ္အတြက္ စိတ္ပူပန္ ေသာကေတြ ေရာက္ေနခဲ့ၾကတာကိုး။
 
   ဆရာေတာ္ဂါလိဇီးယားလည္း နန္းတြင္းက နာရီႀကီးက ပ်က္တယ္ဆိုတာနဲ႕ နန္းတြင္းကို သြားၿပီး နာရီႀကီးကို ျပင္ေပးခဲ့ရေသးပါတယ္။ အဲဒီ တစ္ေခါက္မွာဘဲ သမိန္ေထာမင္းက သူ့အတြက္ အကူအညီတစ္ခုေလာက္ေတာ့ ေဆာင္ရြက္ေပးပါအံုးလို႕ ဆရာေတာ္ဘုရားကို ေတာင္းခံခဲ့ပါေသးတယ္။ ကိုရိုမြန္ဒါ (အႏၵိယျပည္) ကမ္းေျခမွာရွိတဲ့ ျပင္သစ္ပိုင္ ပြန္ဒါခ်ယ္ရီၿမိဳ႕ကို ဘုရင့္ကိုယ္စား စာေရးဆက္သြယ္ေပးဖို႔ ေတာင္းခံ ခဲ့တယ္ျဖစ္တယ္။ ပဲခူးႏိုင္ငံေရး အေျခအေနေတြ ျငိမ္သက္ေနတုန္းမွာ ပြန္ဒါခ်ယ္ရီျမိဳ ့စားအေနနဲ႕ ျမန္မာျပည္ ပင္လယ္ကမ္းေျခမွာ သေဘၤာေတြခ်ထားေပးဘို႔ အေၾကာင္းၾကားစာကို ေရးခိုင္းတာျဖစ္တယ္။ ဆရာေတာ္ဘုရားလည္း ဘုရင္ေတာင္းခံတဲ့အတိုင္းပဲ စာေတြကို ေရးေပးခဲ့ပါတယ္။ တခ်ိန္တည္းမွာပဲ ဆရာေတာ္ဘုရားက ဘုရင္မင္းျမတ္ထံ အကူအညီတခု ေတာင္းခံခဲ့ပါတယ္။ တိုင္းရင္းသား ႏွစ္ဦးကို ျပည္ပႏိုင္ငံကိုသြားဘို႔ အခြင့္ပန္ခဲ့တာျဖစ္တယ္။ ဒီတိုင္းျပည္မွာ ဘုရင္ဆိုတာ သက္ဦးဆံပိုင္ အာဏာရွိတဲ့ ပုဂၢိဳလ္မ်ိဳးျဖစ္တယ္။ ဒီေတာ့ ဘုရင့္ အခြင့္မရဘူးဆိုရင္ မည္သည့္ တိုင္းရင္းသားမွ် ျပည္ပႏိုင္ငံေတြကို ထြက္ခြာခြင့္ရွိတာ မဟုတ္ပါဘူး။ ဒါေၾကာင့္ဆရာေတာ္ ဘုရားရဲ့ ေတာင္းခံခ်က္ဟာ လြယ္ကူတဲ့ကိစၥေတာ့ မဟုတ္ဘူး။ ဒါေပမဲ့လည္း ဆရာေတာ္ ဘုရားေတာင္းခံခ်က္ကိုလည္း ဘုရင္မင္းျမတ္ဟာ ျငင္းပယ္မႈ ့ မရွိ အားလံုးကို ေရွာေရွာရွဴရွဴ ခြင့္ျပဳခဲ့ပါတယ္။
 
  နန္းတြင္း ကိစၥေတြၿပီးတာနဲ႕ပဲ၊ ဆရာေတာ္ဘုရားဟာ ပဲခူးၿမိဳ႕မွာပဲ ေနာက္ထပ္(၈) ရက္တာမွ် ဆက္လက္ သီတင္းသံုးခဲ့ပါတယ္။ ပဲခူးမွာရွိတဲ့ ဘာသာ၀င္ေတြကို ခရစၥမားအားေပးျခင္း စကၠရမင္တူးေပးစရာ အစီအစဥ္ေတြ ရွိေနလို႕ပါ။ ဒါ့အျပင္ နန္းေတြက နာရီႀကီးက ျပန္ၿပီးေဖာက္ျပန္ တယ္ဆိုတာနဲ႕ ဆရာေတာ္ဘုရားဟာ နန္းတြင္းကို ေနာက္တဖန္ ျပန္သြားခဲ့ရေသးပါတယ္။ ဘုရင္မင္းျမတ္ဟာ ပညာေရးဘက္မွာလည္း အထူး စိတ္၀င္စားမႈ႕ ေတြရွိတယ္။ ဒီတေခါက္က်ေတာ့ ဆရာေတာ္ဘုရားဟာ နာရီျပင္ဘို႔အသြားမွာ ဘုရင္မင္းျမတ္နဲ႕ ပညာေရးကိစၥေတြကို (၃) နာရီၾကာမွ် ေဆြးေႏြး တိုင္ပင္ခဲ့တယ္။ ဒီကိစၥေတြ ၿပီးေတာ့မွပဲ ဆရာေတာ္ဘုရားဟာ သန္လ်င္ၿမိဳ႕ကို ၾကြေရာက္လာခဲ့တယ္။ အခု ေရးပို႔လိုက္တဲ့ သတင္းေတြကေတာ့ လြန္ခဲ့တဲ့ (၁၃) လပိုင္းက ျဖစ္ခဲ့တဲ့ သတင္းျဖစ္ရပ္ေတြပဲ ဆိုၾကပါစို႔။ ဒါေပမဲ့ သာသနာနဲ႕ ပတ္သတ္တဲ့သတင္းေတြကိုေတာ့ မေရးရေသးပါလား။
 
   အခုတေလာမွာ အပိုအလုပ္ေတြက အေတာ္ကို မ်ားေနတယ္။ ဘာသာပ်က္သြားတဲ့ သူေတြကို ျပန္လည္ စည္းရံုးေနရတယ္။ အခ်ိဳ ့လဲျပန္ၿပီး ၀င္လာခဲ့ၾကပါတယ္။ အျခားဘာသာကေန ၀င္လာတဲ့သူေတြလဲ အခ်ိဳ ့ရွိတယ္။ ကြ်ႏ္ုပ္လဲ ေဒသခံ ဘာသာစကားကို ေျပာတတ္ေနပါၿပီ။ ဒီအေတာအတြင္းမွာ ေယာက္်ားကေလးတစ္စုဟာ ကြ်ႏ္ုပ္နဲ႕ဘာသာေရး ေလ့လာေနၾကတယ္။ သူတို႕အထဲက အႀကီး (၁၄) ေယာက္ကိုေတာ့ ေဆးေၾကာျခင္း ေပးၿပီးပါၿပီ။ ဒါေပမယ့္ ဒီကိစၥဟာ ဘာမွ မေျပာပေလာက္ပါဘူး။ ဘာသာမရွိေသးတဲ့ သူေတြ၊ ဘာသာပ်က္သြားတဲ့ သူေတြ၊ အာေမးနီးယန္း လူမ်ိဳးေတြ၊ အဂၤလိပ္ေတြ၊ ဒတ္ခ်္လူမ်ိဳးေတြ၊ ဒီလူေတြကို အမ်ားႀကီးလုပ္ေပးစရာ ရွိေနပါေသး တယ္။ အဲဒီအထဲက နတ္ကိုးကြယ္ေနတဲ့ လူေတြကို ေတြ ့ရျပန္ေတာ့လဲ ပိုလို႕သာ စိတ္မေကာင္း ျဖစ္ခဲ့ရပါတယ္။ ဒါ့အျပင္ ကြ်ႏ္ုပ္တို႕ဘာသာ ၀င္ေတြကို စမ္းစစ္ၾကည့္လိုက္ျပန္ေတာ့လဲ၊ ဘာသာေရးဘက္မွာ အေတာ္ေလးကို ေပါ့ဆေနၾကတာကို ေတြ ့ရွိရတယ္။ သူတို႕ကို စံျပ ဘာသာ၀င္ေတြရယ္လိုေတာ့ သတ္မွတ္လို႕ မရႏိုင္ေသးပါဘူး။ အခ်ိဳ ့ဟာ ဘာသာထဲကို ၀င္လာတာ ၾကာျမင့္ၿပီျဖစ္ေသာ္လည္း မစာၦးနာယူရမွန္းကိုမွ မသိေသးသေလာက္ ျဖစ္ေနၾကတယ္။ အခ်ိဳ့က်ျပန္ေတာ့လဲ အာပတ္ေျဖတာကို သိပ္ၿပီး မေတြ ့ရဘူး။ ေကာင္းကင္ဘံုေမတၱာတို႕၊ ယံုၾကည္ျခင္းေမတၱာတို႕ဆိုတာ ဘာမွန္းေတာင္ မသိၾကေသးသေလာက္ အသိတရား နည္းပါးေနတာကို ေတြ ့ျမင္ရတယ္။ အဆိုးဆံုးကေတာ့ ခရစ္ယာန္ဘာသာ၀င္တိုင္းရဲ့ အမွတ္လကၡဏာျဖစ္တဲ့ ခရစ္စတူး အမွတ္အသားကိုေတာင္ မလုပ္တတ္ၾကဘူး။ အမွန္တကယ္ေတာ့ သူတို႕ဟာ ေဆးေၾကာျခင္း စကၠရမင္တူးကို ခံယူထားၿပီး သူေတြျဖစ္ၾကတယ္ မဟုတ္လား။ ဒီလိုဆိုေတာ့ ခရစ္ယာန္ ျဖစ္ၾကေပမဲ့ ခရစ္ယာန္ေတြရဲ့ အေျခခံ သေဘာတရားေတြကိုေတာ့ သိသင့္ၾကပါတယ္။ ဥေရာပတိုက္မွာ ကေတာ့ ဒီေလာက္ ဆိုးရြားတဲ့ အေျခအေနမ်ိဳးကို ဘယ္ေတြ ့ရပါ့မလဲ။ ဒီမွာ တခုကေတာ့ ခြ်င္းခ်က္ျပဳၾကရမွာပဲ။ အဲဒါက ပတ္၀န္းက်င္ မတူညီမႈ႕ေပါ့။ ဒီအရပ္ေဒသမွာရွိတဲ့ ပတ္၀န္းက်င္ေလာကနဲ႕ ကြ်ႏ္ုပ္တို႕ ဥေရာပတိုက္ရွိ ပတ္၀န္းက်င္ ေလာကေတြက တူၾကတာမွ မဟုတ္တာ။ ကြာျခားမႈ႕ေတြက မ်ားလြန္းလွပါတယ္။ ဒုစရိုက္ဆိုတာ ရွိမွန္းေတာင္ မသိၾကသေယာင္ ျဖစ္ေနတယ္။ တခါတေလက်ေတာ့လဲ ကြ်ႏ္ုပ္ဟာ ဘာသာတူေတြ အေပၚခတ္ၾကမ္းၾကမ္း အုပ္ခ်ဳပ္ေျပာဆို ဆံုးမ ေပးရတယ္။ အာဏာ သံုးရတာေပါ့။ အခုေတာ့ ေတာ္ေသးရဲ့၊ ဒီမွာရွိတဲ့ ဘုရင္ေတြက ကြ်ႏ္ုပ္တို႕ အုပ္ခ်ဳပ္ေရးအပိုင္း အေပၚ ကန့္ကြက္မႈ႕ လံုး၀ မရွိဘူး။ ေအးေလ၊ ဒီလို အာဏာကို အသံုးျပဳတဲ့အခါ ေကာင္းက်ိဳးေလးေတြ ျပဳတာကို ေတြ ့ရပါတယ္။ ဒါေပမဲ့ အာဏာဆိုတာ ကလည္း တခ်ိန္လံုး သံုးေနလို႕လဲ မၿပီးေသးဘူး။ အာဏာကို သိပ္ၿပီး သံုးျပန္ေတာ့လဲ ဘာသာကို စြန့္ခြာသြားၾကမွာ စိုးရိမ္ရတယ္။
 
   လြန္ခဲ့တဲ့ စစ္ၿပီးသြားခဲ့တဲ့ ေနာက္ပိုင္းကာလမွာ အလုပ္ကို အားသြန္ခြန္စိုက္ လုပ္ေတာ့မယ္လို႕ ရည္မွန္းထားခဲ့တာပဲ။ ဘုရားသခင္ရဲ့ ေက်းဇုူးေတာ္နဲ႕ဆိုရင္ တနွစ္အတြင္း လုပ္ငန္းေတြ အေတာ္ေလးကို ေအာင္ျမင္ႏိုင္စရာ အေၾကာင္းရွိပါတယ္။ ဒါေပမယ့္ ေမွ်ာ္မွန္းထား သေလာက္ေတာ့ ျဖစ္ေပၚ မလာခဲ့ဘူး။ တစ္ႏွစ္သာ ကုန္ဆံုးသြားခဲ့တယ္။ ေမွ်ာ္မွန္းတဲ့ လုပ္ငန္းေတြက စီမံကိန္း ထက္၀က္ေလာက္ဘဲ ၿပီးႏိုင္ခဲ့တယ္။ အခု လတ္တေလာ ေတြ ့ၾကံဳေနရတဲ့ ျပသနာက ဘာသာထဲကို ေနာက္ထပ္၀င္လိုတဲ့ သူေတြအတြက္ အဟန္႔အတားေတြ ရွိေနၾကတာျဖစ္တယ္။ အဲဒါကေတာ့ ဘာသာပ်က္ေတြရဲ့ မေကာင္းတဲ့ နမူူနာေတြေပ့ါ။ သူတို႕ရဲ့ အက်င့္စရိုက္ေတြက ဘာသာထဲကို ၀င္လိုတဲ့သူေတြ အတြက္ စိတ္အေႏွာင့္အယွက္ ျဖစ္ေစခဲ့တယ္။ အခုကြ်ႏ္ုပ္တို႕ အပင္ပန္းႀကီးစြာနဲ႕ လုပ္ကိုင္ေနတဲ့ သာသနာ လယ္ကြင္း ျပင္ႀကီးကုိ တေန႔က်ေတာ့ အားရမႈ႕အျပည့္အ၀နဲ႕ ရိတ္သိမ္းႏိုင္ၾကပါေစလို႕ဆိုတဲ့ ဆုကို ကြ်ႏ္ုပ္ေကာ၊ ဘာသာ၀င္ေတြေကာ ေန႔စဥ္နဲ႕ အမွ် ေတာင္းခံေနၾကရတယ္။ ဒီတိုင္းျပည္ အတြင္းမွာ ကိုယ္ေတာ္ရဲ့ တရားေတာ္ ထြန္းကားၿပီး၊ နတ္ဆိုးရဲ့ ဒုစရို္က္က်င့္ထံုးေတြ ခ်ဳပ္ျငိမ္းသြားဘို႔ ဆုေတာင္းေမတၱာ အျမဲ ပို႔သေနရပါတယ္။ ဒီမွာ နတ္ဆိုးဟာ ဘုရားထက္ေတာင္ အားကုိးမႈ႕ခံစားေနရပါတယ္။ လူေတြဟာ ဘာပဲ ျဖစ္ျဖစ္၊ ဒါမွမဟုတ္ ေရာဂါေ၀ဒနာ ခံစားရၿပီဆိုရင္ မေကာင္းဆိုး၀ါး နတ္ေတြကိုပဲ ပူေဇာ္ ပသေလ့ရွိၾကတယ္။
 
   ကြ်ႏ္ုပ္တို႕လည္း ဒီအရပ္ေဒသမွာ သကၤန္း၊ ဘီရက္တာ(ေရွးေခတ္က ရိုမင္ကက္သလစ္ ဘုန္းေတာ္ႀကီးမ်ား ေဆာင္းေသာ ဦးထုပ္အနက္) နဲ႕ ရိုမင္ေကာ္လာကိုဘဲ ၀တ္ဆင္ၾကပါတယ္။ ကြ်ႏ္ုပ္လည္း ဥေရာပကထြက္လာတဲ့ ေန့ကစၿပီး အသံုးျပဳေနၾကျဖစ္တဲ့ ခ်ံဳထည္တို႕၊ ေျခစြပ္အရွည္ႀကီးေတြတို႕ကို အႏၵိယျပည္ကို ေရာက္ကတည္းက အသံုးမျပဳေတာ့ဘဲ ခြ်တ္လိုက္ရတယ္။ ဦးထုပ္ဆိုတာကိုလည္း ပဲခူးေရာက္ကတည္းက မသံုးေတာ့ပါဘူး။ ဘာေၾကာင့္လဲဆိုေတာ့ ဒီအရပ္ေဒသမွာ သူေဌးသူၾကြယ္ေတြသာ ဦးထုပ္ကို အပိုပစၥည္းတစ္ခု အျဖစ္ အသံုးျပဳတယ္လို႕ ေျပာၾကတယ္။ ေနာက္ၿပီး ဒီမွာ ေျခနင္းရွားေတာ့ သစ္သားနဲ႕လုပ္တဲ့ဖိနပ္ (ခံုဖိနပ္) ကိုဘဲ အသံုးျပဳတယ္။ အိပ္ယာခင္း ဆိုတာလည္း မသိေတာ့ပါဘူး။ ကြ်ႏ္ုပ္တို႕ အဖြဲ့ေတြထဲက အခ်ိဳ႕ဆိုရင္လည္း လမ္းခရီးမွာပဲ သူတို႕ရဲ့ အိပ္ယာလိပ္ေတြ ေပ်ာက္ဆံုးခဲ့ၾကတာ ျဖစ္တယ္။ အခ်ိဳ့ကေတာ့ လြန္ခဲ့တဲ့ စစ္အတြင္းက ေပ်ာက္ဆံုးခဲ့ၾကတာ ျဖစ္တယ္။ တကယ္မွာေတာ့ ဒီက မင္းညီ မင္းသားေတြေတာင္မွပဲ အိပ္ယာခင္းဆိုတာ အသံုးမျပဳၾကပါဘူး။ ဒီမွာဆို ဖ်ာတစ္ခ်ပ္ရွိရင္ ကိစၥ ၿပီးေနတာပါပဲ။ ေပါင္မုုန္႔နဲ႕ စပ်စ္ရည္ေတြကလဲ ဘာမွန္းေတာင္ မသိေတာ့သေလာက္ ျဖစ္သြားခဲ့ပါၿပီ။ ေပါင္မုန္႔အစား ဆန္ကို ခ်က္ျပဳတ္ၿပီး စားၾကတယ္။ စပ်စ္ရည္ အတြက္ကေတာ့ ရာသီအလိုက္သီးတဲ့ နဲနဲခ်ဥ္တဲ့ အသီးတခုခုကို အရည္ညွစ္ၿပီး၊ ရိုးရိုးေရထဲကို ေရာထည့္လိုက္ရင္ ၿပီးသြားတာပါပဲ။
 
   ဂ်ံုမႈ႕န္႔ကလဲ ပြန္ဒါခ်ယ္ရီၿမိဳ႕က သယ္ေဆာင္ယူလာတဲ့ အတိုင္း အတာ ေလာက္ပဲရွိတယ္။ ဒီရွိတာေလးကိုေတာင္ ကိုယ္ေတာ္ျမတ္လုပ္ဘို႔ သိမ္းထားရပါတယ္။ မစၦားတရားအတြက္ စပ်စ္ရည္ေတာင္ မနဲ ေခၽြတာၿပီး သံုးေနၾကရတယ္။ ပုလင္းေသးေသးကေလးကို တစ္လေလာက္ ခံေအာင္ ဂရုစိုက္ၿပီး သံုးေနရတယ္။ ရက္သတၱပတ္အတြင္း မစၦားကို တစ္ရက္ျခား ေဟာေနရတယ္။ ကိုရိုမြန္ဒါ ကမ္းေျခကေန ေနာက္ထပ္သာ စပ်စ္ရည္ ေရာက္မလာနိုင္ဘူးဆိုရင္ ပြဲေန႔ႀကီးေတြေတာင္မွပဲ မစၦား ေဟာနိုင္မယ္ မထင္ေတာ့ဘူး။ ဒါေပမဲ့ ဘုရားသခင္ကေတာ့ ပစ္ထားမယ္လို႔ေတာ့ မထင္ပါဘူး။ ဒီလို အေရးႀကီးတဲ့ ပစၥည္းေတြကို မေျပာနဲ႔ အျခားပစၥည္းေတြေတာင္မွပဲ အခ်ိန္တန္ရင္ ေရာက္လာခဲ့တာပါပဲ။ အခုလို ေရးလိုက္လို႔လဲ ဒီမွာ ကြ်န္ုပ္တို႔ စိိတ္ဓါတ္ေတြ က်ဆင္းေနၿပီလို႔လဲ မထင္လိုက္နဲ႔အံုး။ ကြ်န္ုပ္တို႕လဲ မေသနိုင္ေလာက္ ေသးပါဘူး။ ကၽြနု္ပ္တို႔ရဲ့ က်န္းမာေရးက ေျပာမရေလာက္ေအာင္ကို ေကာင္းမြန္ေနတယ္။ ကၽြန္ုပ္တို႔ ဆရာေတာ္ဘုရား တပါးတည္းပဲ တခါတေလ အစာမေက်တတ္တဲ့ ေရာဂါကေလး ခံစားရတတ္ပါတယ္။ အဲဒီ့အခ်ိန္မွာ သူ႔ေရာဂါကို ကူသထံုးကေတာ့ စပ်စ္ရည္ကေလး နဲနဲေသာက္ခ်လိုက္တာပဲ။ ေရာဂါလဲ ေပ်ာက္သြားတာပဲ။ ကၽြနု္ပ္တို႔ ဆရာေတာ္ဘုရားကို ဘုရားသခင္ အသက္ရွည္ ေအာင္ထားပါေစအံုး။ သူဟာ ဘုရင္မင္းျမတ္နဲ႔ ရင္းနွီးမႈရွိတာတို႔၊ သာသနာႀကီးအတြက္ အတိုင္းအစမရွိ တန္ဖိုးရွိတာတို႔၊ ေနာက္ၿပီး ကၽြနု္ပ္တို႔ အားလံုးက ဘယ္ေလာက္ အားကိုး အားထားျပဳၾကရတယ္ဆိုတာေတြကေတာ့ ဘုရားသခင္ပဲ အသိဆုံးျဖစ္မယ္။
 
ဆက္ရန္ -
 အင္း၀ေရာက္ေျခရာမ်ား - အပုိင္း(၁၀)