Friday, April 4, 2014

အင္း၀ေရာက္ေျခရာမ်ား - အပုိင္း(၈)

 
ဆရာေတာ္ ပီးယို ဂါလိဇီးယား
ျမန္မာျပည္ေရာက္ခုႏွစ္။   ။ ၁၇၂၈ ခုႏွစ္၊ ေမလ ၁၃ ရက္၊ အင္း၀
 ျမန္မာျပည္အတြက္ ေရာမၿမိဳ႕တြင္ သကၠရာဇ္ ၁၇၄၀ က ပထမဆံုးေသာ ဆရာေတာ္ ဘိသိတ္ ခံယူရရွိသူျဖစ္သည္။
ပ်ံလြန္ေတာ္မူေသာရက္။     ။ ၁၇၄၅ ခုႏွစ္၊ မတ္လ၊ ပဲခူး-သန္လ်င္လမ္း၊
 
ဆရာေတာ္ ပီးယို ဂါလိဇီးယား
သကၠရာဇ္ ၁၇၃၀ ခုႏွစ္တြင္၊ ေရာမျမိဳ ့၊ သာသနာပိုင္ျပန့္ပြားေရးႏွင့္ စီမံခန့္ခြဲေရးဌာနခ်ဳပ္ႀကီးသည္ သာသနာေရး အၾကပ္အတည္းတရပ္ ႏွင့္ေတြ ့ၾကံဳရင္ဆိုင္ခဲ့ရသည္။ ဥေရာပတိုက္တစ္ခြင္တြင္ သာသနာ့အမႈ႕ေဆာင္မ်ားျဖစ္ၾကေသာ ရဟန္းဘုန္းေတာ္ႀကီးမ်ား ဦးေရ က်ဆင္း ခဲ့ေသာ အၾကပ္အတည္းျဖစ္သည္။ ရဟန္းဘုန္းေတာ္ႀကီးမ်ား ရွားပါးမႈ႔ အခက္အခဲကို ၀ိုင္း၀န္းေျဖရွင္းေပးရန္ မိမိဌာနခ်ဳပ္ လက္ေအာက္ရွိ အေ၀းေရာက္ ဘုန္းေတာ္ႀကီးမ်ားကိုပင္ ဥေရာပတိုက္သို႔ ျပန္လည္ စုစည္းေပးခဲ့ရသည္။ သို႔ ျဖစ္၍ အေ၀းနယ္ေျမမ်ားသို႔ သာသနာျပဳပုဂၢိဳလ္မ်ား ေစလႊတ္ေပးေရးသည္ မည္သို႔မွ် စဥ္းစား၍ မရႏိုင္ေသာ အခက္အခဲတစ္ရပ္ ျဖစ္ခဲ့သည္။ 

   အင္း၀ေနျပည္ေတာ္၏ ကက္သလခ္သာသနာပိုင္ ဘုန္းေတာ္ႀကီး ေဂ်ာ့ ရိုဇက္တီ (Rev.Fr. George Rosetti) သည္လည္း မိမိဌာနခ်ဳပ္၏ ျပန္လည္ေခၚယူျခင္းကို ခံရသျဖင့္ မိမိသာသနာနယ္ေျမသစ္ကို ေက်ာခိုင္း၍ ဥေရာပတိုက္သို႔  ျပန္လည္ ထြက္ခြာသြားခဲ့ ရသည္။ ဘုန္းေတာ္ႀကီး ေဂ်ာ့ရိုဇက္တီ ျပန္လည္ ထြက္ခြာသြားၿပီးေနာက္၊ ျမန္မာျပည္ သာသနာနယ္ေျမ၌ ဘားရ္နားဘိုက္ဂိုဏ္း၀င္ ဘုန္းေတာ္ႀကီး ဂါလိဇီးယားတစ္ပါးတည္းသာလွ်င္ က်န္ရွိခဲ့သည္။ သို႔ ျဖစ္၍ ဘုန္းေတာ္ႀကီး ဂါလိဇီယားသည္ မိမိ တာ၀န္က်ရာ ေအာက္ျမန္မာျပည္သာသနာကိုသာလ်င္မက၊ အထက္ျမန္မာျပည္သာသနာရွိ တာ၀န္မ်ားကိုပါ ဆက္လက္ တိုးခ်ဲ ့ထမ္းရြက္ေပးရသည္။ သို႔ ေသာ္ အလြန္က်ယ္ျပန့္လွေသာ သာသနာနယ္ေျမမ်ား၏ တာ၀န္ ၀တၱရားမ်ားကို ေက်ပြန္စြာ ထမ္းေဆာင္ေပးႏိုင္စြမ္း မရွိေတာ့သျဖင့္၊ သာသနာ့အမႈ႕ေဆာင္ ကိစၥအ၀၀တို႕ကို အထက္အႀကီးအကဲမ်ားအား တင္ျပ ေဆြးေႏြး အစီရင္ခံႏိုင္ရန္အတြက္ မိမိကို္ယ္တိုင္ပင္ ေရာမၿမိဳ႕သို႔  ခရီးထြက္ခြာခဲ့သည္။
 
      ဘုန္းေတာ္ႀကီး ဂါလိဇီယားအတြက္ ေရာမၿမိဳ႕မွ ေစာင့္ၾကိဳေနေသာ သတင္းျဖစ္ရပ္သည္ ဆီမီးကုန္ခမ္းသူတစ္ဦးအား မီးစာကိုပါ မက်န္ အျဖဳတ္ခံရသူႏွင့္ အလားျဖစ္
ခဲ့ရသည္။ ေရာမျမိဳ ့သာသနာျပန့္ပြားေရးႏွင့္ စီမံခန့္ခြဲေရး ဌာနခ်ဳပ္၏ ျမန္မာျပည္ရွိ သာသနာနယ္ေျမအတြက္ အထူး ထုတ္ျပန္ခ်က္တစ္ရပ္ ထုတ္ျပန္ထားသည္ကို ေတြ ့ရွိခဲ့သည္။ ဥေရာပတိုက္တစ္ခြင္တြင္ ရဟန္းဘုန္းေတာ္ႀကီးမ်ား ရွားပါးမႈ႕ ဆက္လက္ ျဖစ္ေပၚေနေသးသျဖင့္ သာသနာျပန့္ပြားေရးႏွင့္ စီမံခန့္ခြဲေရး ဌာနခ်ဳပ္သည္ အဆိုပါ အခက္အခဲျပသနာရပ္ႏွင့္ ဆက္လက္ ရင္ဆိုင္ေနရေၾကာင္း၊ သာသနာနယ္ေျမသစ္မ်ားသို႔  သာသနာျပဳ ပုဂၢိဳလ္သစ္မ်ားကို မည္သို႔မွ် ဆက္လက္ ေစလႊတ္ေပးႏိုင္စြမ္းရွိမည္ မဟုတ္ေၾကာင္း၊ သို႔ ပါ၍ မိမိ ဌာနခ်ဳပ္လက္ေအာက္ရွိ တိုးခ်ဲ ့သာသနာနယ္ေျမသစ္မ်ားကို ေခတၱ ယာယီ ပိတ္ပင္ထားရမည္ျဖစ္ေၾကာင္းမ်ားကို ထုတ္ျပန္ ေၾကညာထားေလသည္။ ထိုျပင္ ၁၇၂၇ ခုႏွစ္ ေရာမျမိဳ ့၏ ျမန္မာျပည္အတြက္ ထုတ္ျပန္ေၾကညာေသာ သာသနာနယ္ ေျမခြဲျခားသတ္မွတ္ထားသည့္ အစီအစဥ္မ်ားကိုလည္း ျပန္လည္ ရုတ္သိမ္းလိုက္ေၾကာင္းႏွင့္၊ ျမန္မာျပည္ရွိ ကက္သလခ္သာသနာတခုလံုးကို ယင္းနယ္ေျမတြင္ လတ္တေလာ၌ သာသနာအမႈ ့ေတာ္ ထမ္းရြက္ေနၾကသည့္ ဘားရ္နားဘိုက္ အသင္းဂိုဏ္း၀င္ ဘုန္းေတာ္ႀကီးမ်ား လက္၀ယ္သို႔  လုပ္ပိုင္ခြင့္မ်ားႏွင့္ တာ၀န္၀တၱရားမ်ား အားလံုးကို အပ္ႏွင္းလိုက္ေၾကာင္း ထုတ္ျပန္ ေၾကညာထားသည္ကို ေတြ ့ရွိရေလသည္။ ထို့အျပင္ ျမန္မာျပည္မွ ေရာမျမ္ိဳ ႔သို႔  ေရာက္ရွိေနေသာ ဘုန္းေတာ္ႀကီး ဂါလိဇီယားကိုလည္း ျမန္မာျပည္ ကက္သလခ္သာသနာေတာ္၏ အႀကီးအကဲမႈး ဆရာေတာ္အျဖစ္ ေရြးခ်ယ္ တင္ေျမွာက္ေပးလိုက္ေၾကာင္း ဗာတီကန္ေက်ာင္းေတာ္၏ ေၾကညာစာတမ္း၌ ထြက္ေပၚလာခဲ့သည္။

   သကၠရာဇ္ ၁၇၄၀ ခုႏွစ္တြင္၊ ဘုန္းေတာ္ႀကီး ဂါလိဇီယားသည္ အီတလီျပည္၊ ေရာမၿမိဳ႕မွာပင္ ကက္သလခ္ဆရာေတာ္ ဘိတ္သိတ္ မဂၤလာ ခံယူခဲ့ေလသည္။ ဤသို႔ ့ျဖင့္ ျမန္မာျပည္ ကက္သလခ္သာသနာ သမိုင္းတေလ်ာက္တြင္ ဘုန္းေတာ္ႀကီး ဂါလိဇီယားသည္ ပထမဆံုးေသာ ဆရာေတာ္ သိကၡာေတာ္ရ ပုဂၢိဳလ္တစ္ပါးအျဖစ္ သမိုင္း မွတ္တမ္းတင္ရျခင္းျဖစ္သည္။ ဆရာေတာ္တစ္ပါးကို ျမန္မာျပည္ အေနျဖင့္ လက္ခံရရွိလိုက္ျခင္းျဖင့္ သာသနာလုပ္ငန္းပိုင္းဆိုင္ရာ လုပ္ပိုင္ခြင့္မ်ား ပိုမို ရရွိလာခဲ့ျခင္းျဖစ္ၿပီး၊ ျမန္မာျပည္ရွိ ကက္သလခ္ သာသနာေတာ္အတြက္လည္း ဂုဏ္ယူ ၀င့္ၾကြားဖြယ္ရာ ျဖစ္လာခဲ့ေလသည္။ အီတလီျပည္၊ မီလန္းၿမိဳ႕ရွိ ဘားရ္နားဘိုက္ အသင္းဂိုဏ္းႀကီး မွလည္း မိမိတို႔ အသင္းသား ဆရာေတာ္သစ္ ဂါလိဇီးယားအတြက္ အဖိုးမျဖတ္ႏိုင္ေသာ ပံ့ပိုး ကူညီမႈ႕တစ္ရပ္ကို လက္ေဆာင္မြန္အျဖစ္ ခ်ီးျမွင့္ခဲ့ေလသည္။ ယင္းလက္ေဆာင္မြန္မွာ ဆရာေတာ္သစ္အေနျဖင့္ မိမိ သာသနာနယ္ေျမတြင္ သာသနာလုပ္ငန္းမ်ား တိုးခ်ဲ႕ ေဆာင္ရြက္ ႏိုင္ေရးအတြက္ ရည္မွတ္၍ ဘားရ္နားဘိုက္အသင္းဂိုဏ္း၀င္ ေအာက္ပါ (၄) ပါး ေစလႊတ္ေပးလိုက္ျခင္းျဖစ္သည္။

 ၁။ ဘုန္းေတာ္ႀကီး ေပါလို မာရီ နယ္ရီးနီ၊
     Rev.Fr.Paolo Marie Nerini
၂။ ဘုန္းေတာ္ႀကီး အာလက္ဇန္းဒရို မြန္ဒယ္လီ၊
    Rev.Fr. Allesandro Mondelli
၃။ ဘုန္းေတာ္ႀကီး ဂြ်န္အန္းနက္စ္ ဒယ္လ္ ကြန္းေတ၊
   Rev.Fr. Joannes Del Conte
၄။ ကိုရင္ႀကီး အန္ေဂ်လို ကာပဲလို
  Rev. Brother Angelo Capello တို႔ ျဖစ္ၾကသည္။
 
ဆရာေတာ္ ဂါလိဇီးယား ႏွင့္အဖြဲ ့ ျမန္မာျပည္သို႔  ထြက္ခြာလာခဲ့ျခင္း
     သကၠရာဇ္ ၁၇၄၁ ခုႏွစ္တြင္ ဆရာေတာ္ဂါလိဇီးယားသည္ အီတလီျပည္မွ ျမန္မာျပည္သို႔  သာသနာျပဳပုဂၢိဳလ္(၄)ပါးႏွင့္အတူ တကြ ထြက္ခြာခဲ့သည္။ ဆရာေတာ္ဂါလိဇီးယား ျပည္ပသို႔ ခရီးထြက္ခိုက္ ျမန္မာျပည္၌ ႏိုင္ငံေရး အေျခအေနေတာ္ေတာ္မ်ားမ်ား ေျပာင္းလဲလာခဲ့ သည္။ သကၠရာဇ္ ၁၇၃၈ ခုႏွစ္တြင္ ျပည္ပရန္မ်ားျဖစ္ၾကေသာ မဏိပူရ ကသဲလိုမ်ိဳးတို႕သည္ အထက္ျမန္မာျပည္ အင္း၀ေနျပည္ေတာ္ကို ၀င္ေရာက္ တိုက္ခိုက္ခဲ့သည္။ အင္း၀ ဘုရင္မင္းျမတ္သည္ ျပည္ပ ရန္စြယ္ကိုသာလွ်င္ မဟုတ္၊ ျပည္တြင္း၌ ျဖစ္ေပၚလ်က္ရွိေသာ ထၾကြမႈ႕မ်ားကိုလည္း ႏွိမ္ႏွင္းေပးေနရသည္။ ေကြ ့ရွမ္းတို႕သည္ မတၱရာနယ္တစ္၀ိုက္ရွိ နယ္ေျမမ်ားကို စည္းရံုးခါ၊ အင္း၀ဘုရင္ အုပ္ခ်ဳပ္ေရး လက္ေအာက္မွ လြတ္ေျမာက္ရန္ ၾကိဳးပမ္းခဲ့ၾကေလသည္။ တခ်ိန္တည္းမွာပင္ ေအာက္ျမန္မာျပည္ရွိ မြန္တို႔ကလည္း သန္လ်င္၊ မုတၱမႏွင့္ ေတာင္ငူ အစရွိသည္တို႕ကို တိုက္ခိုက္ သိမ္းယူခဲ့ၾကၿပီး၊ သမိန္ေထာ ဗုဒၶေကသီကို ဘုရင္ တင္ေျမွာက္ခဲ့ၾကသည္။ ပဲခူးၿမိဳ႕ကို မြန္ဘုရင္ ထီးနန္းစိုက္ထူရာ ၿမိဳ႕ေတာ္အျဖစ္ ထူေထာင္လိုက္ၾကၿပီး၊ အင္း၀ကို ေတာ္လွန္ခဲ့ၾကသည္။ သို႔ျဖစ္၍ အင္း၀ဘုရင္သည္ ျပည္တြင္း ျပည္ပရန္ဆြယ္မ်ား၊ ေတာ္လွန္မႈ႕မ်ားကို တခ်ိန္တည္းမွာပင္ စုစည္း ခံေနရခ်ိန္ျဖစ္ခဲ့သည္။ ဤသို႔ ေသာ ႏိုင္ငံေရးအေျခအေနမ်ားကို ေကာင္းစြာ ထိန္းသိမ္းေပးႏိုင္စြမ္း မရွိေသာေၾကာင့္၊ အင္း၀ေနျပည္ေတာ္၏ တန္ခိုးသည္လည္း တျဖည္းျဖည္း ေမွးမွိန္စ ျပဳခဲ့ေတာ့သည္။

  အီတလီျပည္မွ ထြက္ခြာခဲ့ၾကေသာ သာသနာျပဳအဖြဲ ့သည္ သကၠရာဇ္ ၁၇၄၃ ခုႏွစ္၊ ဇြန္လတြင္ ျမန္မာျပည္၊ သန္လ်င္ဆိပ္ကမ္းၿမိဳ႕သို႔  ဆိုက္ေရာက္ လာခဲ့ၾကသည္။ ျမန္မာျပည္ ကက္သလခ္သမိုင္းစဥ္၌ အဖြဲ ့အစည္း အလံုးအရင္းႏွင့္ ပထမအၾကိမ္ေျမာက္ ေရာက္ရွိလာၾကေသာ ဘားရ္နားဘိုက္ အသင္းဂိုဏ္း၀င္မ်ားျဖစ္ၾကသည္။
 
  ဆရာေတာ္ ဂါလာဇီးယားသည္ ျမန္မာျပည္တျပည္လံုး၏ သာသနာဦးစီးမႈး ျဖစ္ေသာ္လည္း၊ မိမိေရာက္ရွိလာေသာ ျမန္မာျပည္သည္ ႏိုင္ငံေရးအရ စည္းလံုးမႈ႕ အင္အား နည္းပါး ခ်ိဳ ့ယြင္းေနေသာေၾကာင့္ ေရာက္လွ်င္ ေရာက္ျခင္း အခက္အခဲမ်ားစြာႏွင့္ ေတြ ့ဆံု ရင္ဆိုင္ခဲ့ ရသည္။
 
  ဆရာေတာ္ႏွင့္အဖြဲ႔သည္ ေရွးဦးစြာ ပထမ ေအာက္ျမန္မာျပည္ရွိ ပဲခူးၿမိဳ႕ နန္းစံရာ ပဲခူးဘုရင္ သမိန္ေထာ ဗုဒၶေကသီႏွင့္ ေတြ ့ဆံုခဲ့သည္။ ဆရာေတာ္ ဂါလိဇီးယားသည္ အီတလီျပည္မွ မိမိ သယ္ေဆာင္ယူလာခဲ့ေသာ ေျခရွည္ တိုင္ေထာင္နာရီႀကီး တစ္လံုးကို ပဲခူးဘုရင္အား
လက္ေဆာင္မြန္အျဖစ္ ဆက္ကပ္ခဲ့သည္။ ထိုနာရီႀကီး၏ မ်က္ႏွာျပင္ရွိ ဂဏန္းအကၡရာ စာလံုးမ်ားကိုလည္း ဆရာေတာ္ ဂါလိဇီးယား ကုိယ္တိုင္ ၾကပ္မတ္ၿပီး ျမန္မာအကၡရာ ဂဏာန္းစာလံုးမ်ားျဖင့္ ေရးသား ထိုးမွတ္ထားသည္ကို ေတြ႔ျမင္ရသည္။ တနည္းအားျဖင့္ ဆိုရေသာ္ အဆိုပါ နာရီႀကီးသည္ ျမန္မာ့စက္နာရီသမိုင္းတြင္ တခန္းတ႑မွ အလြန္ေျပာင္ေျမာက္ေသာ စကၠန္႔ နာရီႀကီးတစ္လံုး ျဖစ္ႏိုင္ဖြယ္ရာ အေၾကာင္းရွိသည္ဟု ဆိုရေပမည္။

   ပဲခူးဘုရင္သည္လည္း မိမိ လာေရာက္ေတြ ့ဆံု ဂါရ၀ျပဳႏႈတ္ဆက္သည့္ ဆရာေတာ္ဂါလိဇီးယားႏွင့္ သာသနာျပဳအဖြဲ ့တို႔အား ၀မ္းေျမာက္ ၾကည္ျဖဳစြာ ၾကိဳဆိုလက္ခံခဲ့သည္။ သာသနာျပဳအဖြဲ ့တို႕အားလည္း မိမိနယ္ပယ္၌ သာသနာျပဳလုပ္ငန္းမ်ားကို လြတ္လပ္စြာ လုပ္ပိုင္ခြင့္မ်ား အပ္ႏွင္းေပးခဲ့သည္။ ပဲခူးၿမိဳ႕ေတာ္မွာပင္ ဘုရားရွိခိုးေက်ာင္းႏွင့္ ရဟန္း ဘုန္းေတာ္ႀကီးမ်ား သီတင္းသံုး ေနထိုင္ရန္ ေက်ာင္းသခၤမ္းေဆာင္ တစ္ေဆာင္ ေဆာက္လုပ္ႏိုင္ရန္ ေျမေနရာမ်ားကို ခ်မွတ္ေပးခဲ့ေလသည္။
 
သာသနာလုပ္ငန္းမ်ားကို ခြဲေ၀ေပးျခင္း
   ျမန္မာျပည္ေရာက္ ဆရာေတာ္ဂါလိဇီးယားသည္ သာသနာလုပ္ငန္းမ်ားကို အေဆာတလ်င္ စတင္ ေဆာင္ရြက္ေပးခဲ့သည္။ ပဲခူးၿမိဳ႕ကို သာသနာ ဗဟိုရ္ဌာနခ်ဳပ္အျဖစ္ ေရြးခ်ယ္ သတ္မွတ္ေပးခဲ့သည္။ ဘုရားရွိခိုးေက်ာင္းေဆာင္ႏွင့္ ဆရာေတာ္ေက်ာင္းတိုက္မ်ားကို တစ္ခ်ိန္ တည္းမွာပင္ ေဆာက္လုပ္ခဲ့သည္။ ဘုန္းေတာ္ႀကီး အာလက္ဇန္းဒရို မြန္ဒယ္လီ (Rev.Fr. Allesandro Mondelli) ႏွင့္ ဘုန္းေတာ္ႀကီး ဂြ်န္အန္းနက္စ္ ဒယ္လ္ ကြန္းေတ (Rev.Fr. Joannes Del Conte) တို႔ကို ပဲခူးၿမိဳ႕ရွိ သာသနာလုပ္ငန္းမ်ားအတြက္ တာ၀န္မ်ားထမ္းရြက္ ေစခဲ့သည္။  ဘုန္းေတာ္ႀကီး ေပါလို မာရီ နယ္ရီးနီ (Rev.Fr.Paolo Marie Nerini) ကိုမူ ကိုရင္ႀကီး အန္ေဂ်လို ကာပဲလို(Rev. Brother Angelo Capello) ႏွင့္အတူသန္လ်င္ၿမိဳ႕သို႔  ေစလႊတ္၍ သန္လ်င္ၿမိဳ႕တြင္ သာသနာလုပ္ငန္းမ်ားကို တာ၀န္ယူထမ္းရြက္ေစခဲ့သည္။ 

   အထက္ျမန္မာျပည္၊ အင္း၀တြင္ ႏိုင္ငံေရးအေျခအေနမ်ား ေအးခ်မ္းသာယာမႈ႕ အျပည့္အ၀မရွိေသးသျဖင့္ ဆရာေတာ္္ဂါလိဇီးယားသည္ အထက္ျမန္မာျပည္ရွိ ကက္သလခ္ သာသနာလုပ္ငန္းမ်ားကို ေခတၱ ဆိုင္းငံ့ ေဆာင္ရြက္ေပးခဲ့ရသည္။

   သန္လ်င္ၿမိဳ႕သို႔ ေရာက္ရွိသြားၾကေသာ ဘုန္းေတာ္ႀကီး ေပါလို မာရီ နယ္ရီးနီ (Rev.Fr.Paolo Marie Nerini) ႏွင့္ ကိုရင္ႀကီး အန္ေဂ်လို ကာပဲလို(Rev. Brother Angelo Capello) တို႔အား ပ်က္စီး ယိုယြင္းေနေသာ ေက်ာင္းေဆာင္မ်ားက ဆီးၾကိဳလ်က္ရွိသည္ကုိ ေတြ ့့့ျမင္ၾက ရသည္။ သို႔ ျဖစ္၍ ယင္းသာသနာကိုလည္း အသစ္တဖန္ ျပန္လည္ ျပဳျပင္ မြမ္းမံ တည္ေဆာက္ေပးခဲ့ၾကရသည္။ သာသနာ၏ အေဆာက္အအံုမ်ားကိုသာမက၊ သိုးထိန္း မရွိခဲ့ေသာေၾကာင့္ သိုးအုပ္စုသည္လည္း ကစဥ့္ကလ်ားျဖစ္ခါ ေပ်ာက္ဆံုးသူမ်ားက ေပ်ာက္ဆံုး ေနၾက၊ က်န္ရွိသူမ်ားကလည္း အကြဲကြဲအျပားျပား ျဖစ္ေနၾကသျဖင့္ သာသနာ၀င္ အုပ္စုတစ္စုလံုးကို ျပန္လည္ စုစည္းေပးၾကရသည္။ သာသနာေတာ္အား ျပဳစု ပ်ိဳးေထာင္ေရးလုပ္ငန္းမ်ားကို ေအာက္ေျခမွ စတင္ေဆာင္ရြက္ေပးခဲ့ၾကရသည္။
 
   သကၠရာဇ္ ၁၇၄၃ ခုႏွစ္၊ ႏို၀င္ဘာလ ၂၁ ရက္ေန႔တြင္ အလြန္ ေအးခ်မ္းသာယာလ်က္ရွိေသာ သန္လ်င္ၿမိဳ႕ကေလး၏ ညေနပိုင္းအခ်ိန္ကို ရုတ္ျခည္း ေျပာင္းလဲေပးလိုက္သည့္ အေျခအေနမ်ား ျဖစ္ေပၚခဲ့ေလသည္။ သန္လ်င္ၿမိဳ႕ရွိ “ဆီေညာ္ကိုႏုီဗီ” အမည္တြင္သည့္ ရပ္ကြက္မွ စတင္ ထြက္ေပၚလာသည့္ မီးေတာက္မီးလ်ံမ်ားသည္ တၿမိဳ႕လံုးကို သိမ့္သိမ့္တုန္ေအာင္ ေျခာက္ၿခား သြားေစခဲ့သည္။ ထိုမီးႀကီးကား မီးလံုး မီးလ်ံမ်ားအျဖစ္သိုု့ တစတစျဖင့္ ပိုမို ႀကီးမား အားထြားလာခါ၊ တၿမိဳ႕လံုးကို ၀ါးမ်ိဳပစ္လိုက္ခဲ့သည္။ ပုိမို၍ ေၾကာက္မက္ဖြယ္ရာ ျဖစ္ေပၚလာရ သည္မွာ ယင္းမီးေတာက္ မီးလ်ံမ်ားအၾကားမွ စစ္ေၾကြးေၾကာ္သံမ်ားပင္ ျဖစ္သည္။ အင္း၀မွ ေရာက္ရွိလာၾကေသာ စစ္သည္တို႔သည္ မီးသူရဲမ်ား ပမာ ထြက္ေပၚလာခဲ့ၾကၿပီး သန္လ်င္တစ္ၿမိဳ႕လံုးကို စီးခဲ့သည္။ ျပန္လည္ ခုခံတိုက္ခိုက္ၾကေသာ မြန္စစ္သည္တို႔၏ အေလာင္းမ်ားမွာလည္း ေနရာႏွင့္အႏွံ႔တြင္ ေတြ ့ျမင္ ႏိုင္ေပသည္။ သန္လ်င္ၿမိဳ႕ရွိ ျဖစ္ပြားေနေသာ သတင္းမ်ား ပဲခူးျမိဳ ့သို႔ ေရာက္ရွိသြားေသာအခါ၊ စစ္ကူမ်ား မၾကာမီ အခ်ိန္ပိုင္းမွာပင္ သန္လ်င္ၿမိဳ႕သို႔  ေရာက္ရွိလာခဲ့ၾကသည္။ ဤအခ်ိန္တြင္ တိုက္ပြဲမ်ားမွာ ပိုမိုပင္ ျပင္းထန္လာခဲ့သည္။ 

   သန္လ်င္ၿမိဳ႕ကား ရုန္းရင္းဆန္ခတ္ ျဖစ္ေပၚလ်က္၊ ၿမိဳ႕သူၿမိဳ႕သားတို႕သည္လည္း မိမိတို႔ အိုးအိမ္မ်ားကို စြန့္ခြာ၍ ထြက္ေျပး တိမ္းေရွာင္ၾက ရသည္။ အိုးမဲ့ အိမ္မဲ့ျဖစ္သြားခဲ့ၾကေသာ စစ္ေဘး ဒုကၡသည္မ်ားကလည္း မနည္းလွေပ။ ဘုန္းေတာ္ႀကီး နယ္ရီးနီေက်ာင္း၀င္း တစ္ခုလံုးသည္လည္း ေန႔ခ်င္း ညခ်င္းလိုပင္ စစ္ေဘးဒုကၡသည္မ်ား ခိုကိုးရာေဂဟာအျဖစ္သို႔  ေရာက္ရွိသြားခဲ့သည္။ ဘုန္းေတာ္ႀကီး နယ္ရီးနီသည္လည္း မိမိ ေက်ာင္း၀င္းအတြင္းသို႔  ေျပး၀င္လာသမွ် စစ္ေဘးဒုကၡသည္မ်ားကို ဆီးၾကိဳလ်က္ ေနရာထိုင္ခင္းမ်ားကို စီစဥ္ေပးခါ လံုျခံဳမႈ႕ကို ေပးခဲ့သည္။ ဘုန္းေတာ္ႀကီး၏ လက္ေထာက္ ကိုရင္ႀကီး အန္ေဂ်လိုသည္လည္း ေဆးဘက္ပညာ တတ္ကြ်မ္းသူတစ္ဦး ျဖစ္သည့္ အေလ်ာက္ မီးဒဏ္၊ စစ္ေဘးဒဏ္မွ အနာတရ ျဖစ္လာၾကေသာ ဒုကၡသည္မ်ားကို ေဆး၀ါး ကုသေပးခဲ့ရသည္။

   ေနာက္ဆံုးတြင္ ပဲခူးမွ ေရာက္ရွိလာေသာ စစ္ကူအားျဖင့္ မြန္တို႔ဘက္မွ စစ္ေရး အသာရရွိသြားခဲ့သည္။ သန္လ်င္ၿမိဳ႕သည္ မြန္တို႔လက္ေအာက္သို႔  ေရာက္ရွိေနၿပီျဖစ္ေသာ သတင္းကို ၾကားလွ်င္ၾကားျခင္း၊ ဘုန္းေတာ္ႀကီး နယ္ရီးနီသည္ ပဲခူးၿမိဳ႕ရွိ သမိန္ေထာ ဗုဒၶေကသီထံသို႔  ၀င္ေရာက္၍ သန္လ်င္ၿမိဳ႕ေပၚရွိ ျပည္သူမ်ား ေအးခ်မ္းသာယာစြာ ေနထိုင္ႏိုင္ေရးအတြက္ အေဆာတလ်င္ ကူညီ စီမံေဆာင္ရြက္ေပးပါရန္ ေလွ်ာက္ထားခဲ့သည္။ ဤမြန္ျမန္မာ စစ္ပြဲၿပီးဆံုးၿပီး ေနာက္ပိုင္းတြင္ ျဖစ္ေပၚလာေသာ သာသနာအေျခအေနမ်ားကို သံုးသပ္ႏိုင္ရန္ႏွင့္ ဘုန္းေတာ္ႀကီး နယ္ရီးနီ၏ စိတ္ေနသေဘာထားမ်ားႏွင့္ စစ္ေဘးအေတြ ့အၾကံဳမ်ားကို အနီးကပ္ေလ့လာႏိုင္ေရး အတြက္၊ အီတလီျပည္ရွိ မိမိအစ္ကိုျဖစ္သူ မစၥတာ ပီတာ အမ္ဘရို့စ္ ထံသို႔  ဘုန္းေတာ္ႀကီး နယ္ရီးနီ ကိုယ္တိုင္ေရးသား ေပးပို႔သည့္ စာကို တင္ျပလိုက္ရသည္။


ဆက္ရန္ -
 အင္း၀ေရာက္ေျခရာမ်ား - အပုိင္း(၉)