Saturday, November 2, 2013

ခရစ္ယာန္ တရားထိုင္ျခင္း

    ျမန္မာျပည္အႏွံ႔ ဘယ္ၿမိဳ႕၊ ဘယ္ရြာ၊ ဘယ္ေတာ၊ ဘယ္ေတာင္သို႔ေရာက္ေရာက္ သတိျပဳၾကည့္ တတ္မယ္ဆိုပါလွ်င္ ၀ိပႆနာတရားစခန္း၊ ဖားေအာက္ တရားစခန္း၊ မဟာစည္ရိပ္သာ၊ မိုးကုတ္ရိပ္သာစသျဖင့္ ေတာအုပ္အုပ္၊ ေတာင္ညိဳ႕ညိဳ႕ေအာက္တြင္ ဗုဒၶဘာသာ တရားစခန္းမ်ားကို ေတြ႕ျမင္ ရပါလိမ့္မည္။ “တရားထိုင္ျခင္း (သို႔မဟုတ္) ကမၼဌာန္းထိုင္ျခင္း”သည္ ျမန္မာျပည္မွာသာမက ကမၻာ့အေရွ႕တိုင္းသားတို႔၏ ႐ိုးရာဓေလ့ဟု
ဆိုရေလာက္ေအာင္ပင္ အာရွတိုက္ တစ္၀ွမ္း အထူး ထင္ရွားလွပါသည္။ အေနာက္တိုင္း ျပည္မ်ားမွ ခရစ္ယာန္ ဘာသာ၀င္တုိ႔သည္ ႐ုပ္၀ါဒ လႊမ္းမိုးမႈ၊ ဘာသာတရား အႏွစ္သာရမ်ားႏွင့္ ထိေတြ႕မႈ နည္းပါးျခင္း၊ ၾသတၱပၸတရားမ်ား ေမွးမွိန္ေပ်ာက္ကြယ္ျခင္း မ်ားေၾကာင့္ မ်က္ေမွာက္ေခတ္၏ ႐ိုးရာတစ္ခုလုိ ျဖစ္ေနသည့္ အသက္မဲ့ဓေလ့ (Culture of Dead) ေရစီးေၾကာင္းထဲမွာ ေမ်ာပါလုိ႔ ေနၾကပါသည္။ အသက္မဲ့စ႐ိုက္ ေရစီးေၾကာင္း တိုက္စားမႈကို အထူးခံရသည့္ တစ္ခ်ိဳ႕ေသာ တိုင္းႏိုင္ငံမ်ားမွ လူအေတာ္မ်ားမ်ားမွာ သူတုိ႔ အဆိုတကယ့္ အမွန္တရား (Real, Reality)၊ လူ႔တန္ဖိုး (Value)ႏွင့္ စိတ္တည္ၿငိမ္ ေအးခ်မ္းမႈကို ရွာေတြ႕ဖို႔ဆိုတာ အေရွ႕တိုင္းႏိုင္ငံမ်ားဆီသို႔ ေျခဦး လွည့္ေနၾကပါသည္။ တရားထိုင္ျခင္း၊ ကမၼာဌာန္းထိုင္ျခင္းမ်ားမွာ စူးစမ္း ခ်ဥ္းကပ္ေနၾကပါသည္။ “ခရစ္ယာန္ဘာသာမွာ တရားထိုင္ျခင္း ဆိုတာ ရွိသလား” ဆိုသည့္ ေမးခြန္းမ်ိဳးကို ျမန္မာ ဗုဒၶဘာသာ၀င္ မိတ္ေဆြမ်ားႏွင့္ စကားလက္ဆံု က်မိတိုင္း ၾကားရၿမဲ ျဖစ္ပါသည္။ “ဗုဒၶဘာသာ တရားစခန္းမွာ ကၽြန္ေတာ္တို႔ တရားထိုင္ရင္ အျပစ္ျဖစ္ပါလား။” “ကၽြန္မတို႔ ဘာသာမွာ တရားထိုင္ျခင္း ဆိုတာကို တစ္ခါမွ မၾကားဖူးဘူး” အစရွိသည့္ ျမန္မာ ကက္သလစ္ဘာသာ၀င္တုိ႔၏ အေမးမ်ားႏွင့္ မွတ္ခ်က္မ်ားကိုလည္း ၾကားေနက် ျဖစ္ပါသည္။

    ျမန္မာ ကက္သလစ္ ဘာသာ၀င္မ်ားသည္ ဗုဒၶဘာသာ၀င္ အမိ၊ အဖ၊ ေဆြမ်ိဳး၊ မိတ္ေဆြ၊ လုပ္ေဖာ္ ကိုင္ဖက္၊ ေက်ာင္းတက္ေဖာ္ ေက်ာင္းတက္ဖက္မ်ားႏွင့္ တေလးတစား၊ ရင္းႏွီး ေဖာ္ေရြစြာ ေနထိုင္ၾကေလ့ ရွိသည့္ အားေလ်ာ္စြာ၊ ကိုယ္တုိင္၀င္ မထိုင္ဖူးေပသည့္ တရားထိုင္ျခင္း၊ ကမၼဌာန္းထိုင္ျခင္း
ဆိုသည္တို႔ႏွင့္ေတာ့ မစိမ္းပါ။ ခရစ္ယာန္ တရားထိုင္ျခင္းဆိုတာကို တစ္ခါမွ မၾကားဖူး၊ မျမင္ဖူးၾကေပသည့္ အာနာပါန ကမၼဌာန္း၊ ၀ိပႆနာ ကမၼဌာန္းဆိုသည္တို႔ႏွင့္လည္း ရင္းႏွီးေနၿပီးျဖစ္၏။ မိတ္ေဆြတစ္ေယာက္ေယာက္ တရားစခန္းက ျပန္လာတာေတြ႕ရတိုင္း တည္ၿငိမ္ ေအးခ်မ္းလာတာကို သတိျပဳ မိေနခဲ့ၾက၏။ “သည္ႏွစ္ သႀကၤန္မွာ ဟိုမင္းသား၊ ဟိုမင္းသမီးေတာ့ျဖင့္ တရား စခန္း၀င္ၿပီး တရားအားထုတ္မလို႔တဲ့” ဆိုသည္မ်ိဳးကိုလည္း ဂ်ာနယ္မ်ားမွာ ဖတ္မိ ေနတတ္ၿမဲျဖစ္၏။ သည္လိုႏွင့္ တခ်ိဳ႕ တခ်ိဳ႕ေသာ ျမန္မာကက္သလစ္ ခရစ္ယာန္ ဘာသာ၀င္မ်ားက တရားစခန္းဆိုတာကို အားက်လာၾကပါသည္။ တရားထိုင္ျခင္းဆိုတာကို ျမည္းစမ္း အားထုတ္ၾကည့္ခ်င္ လာၾကပါသည္။ အျပစ္ ျဖစ္မလားမသိဘူးဟုလည္း ေတြးပူ ေနၾကျပန္ပါသည္။ ဒုတိယဗာတီကန္ အစည္းအေ၀းႀကီး အၿပီး (၁၉၆၀)ျပည့္ လြန္ႏွစ္မ်ားတြင္ သာသနာ့ အဆံုးအမ စာခၽြန္ေတာ္မ်ားမွာေရာ၊ ကက္သလစ္ဘာသာ လက္စြဲက်မ္း (CCC) မွာပါ မက်န္ သီလေဆာက္တည္ဖို႔ႏွင့္ ခရစ္ယာန္ အသက္တာရွင္သန္ေစဖို႔အတြက္ ဆိုပါလွ်င္ “တရားထိုင္ဖို႔(Meditation or Contemplation)” လိုအပ္ေၾကာင္း သင္ၾကား ေပးလာခဲ့ပါသည္။

    “ခရစ္ယာန္ တရားထိုင္ျခင္း ဆိုတာရွိလား။ ဘယ္လိုမ်ိဳးပါလိမ့္။ ရွိတယ္ဆိုရင္ ဘယ္မွာ သြားထိုင္ႏိုင္ပါလိမ့္။ ဘယ္သူမ်ား ျပသ ေပးႏိုင္မွာပါလိမ့္။” “အိမ္မႈ၊ လူမႈ၊ စားမႈ၊ ေနမႈမ်ားႏွင့္ ေန႔စဥ္လံုးပန္းရင္း ကုန္ခမ္း စျပဳေနတဲ့ ငါ့ရဲ႕ အင္အားေတြ၊ စိတ္ စြမ္းအားေတြ၊ ယံုၾကည္စိတ္၊ ၾကည္ညိဳစိတ္ေတြ အားျပန္ျပည့္လာေအာင္ တစ္ရက္စ၊ ႏွစ္ရက္စ နားနားေနေန ေအးေအး လူလူ တရားအားထုတ္ဖို႔ ဘယ္ေနရာ၊ ဘယ္ေက်ာင္း၊ ဘယ္စခန္းသို႔ သြားႏိုင္ပါလိမ့္ မလဲေနာ္။ ငါတို႔ ျမန္မာျပည္မွာ ခရစ္ယာန္တရားစခန္းဆိုတာ ရွိေနၿပီလား။ သိခ်င္လိုက္တာ။ သြားခ်င္လိုက္တာ။” အစရွိသည့္ စိတ္ကူးမ်ားျဖင့္ ဗ်ာမ်ား ေနၾကရသည့္ ျမန္မာခရစ္ယာန္ အေျမာက္အမ်ားကို ခုလိုေခတ္ႀကီးမွာ ထူးၿပီး ရွာေဖြဖို႔လိုမည္ မထင္ေတာ့ပါ။ ဤအေျခအေနမ်ားကို ရိပ္စားမိေသာ ရန္ကုန္၊မႏၲေလး၊ ေတာင္ႀကီးကက္သလစ္ သာသနာပိုင္ခ်ဳပ္ သံုးပါး၏ ဖိတ္ေခၚခ်က္အရ ကမၻာလံုးဆိုင္ရာ ခရစ္ယာန္ တရားထိုင္သူမ်ားအဖြဲ႕၏ ဦးစီးနာယက ေဘနဒစ္တင္းရေသ့အသင္း၀င္ ရေသ့ ဘုန္းေတာ္ႀကီး ဖါသာရ္ေလာရင္းဖရီးမင္း (အို၊ အက္စ္၊ ဘီ)ႏွင့္ စင္ကာပူႏိုင္ငံမွ ခရစ္ယာန္ တရားထိုင္အဖြဲ႕၏ ဒါ႐ိုက္တာ မစၥတာပီတာလူးတို႔ ပါ၀င္ေသာ အဖြဲ႕တစ္ဖြဲ႕သည္ ျမန္မာျပည္သို႔ ေရာက္ရွိလာခဲ့ပါသည္။ သူတို႔သည္ ၾသဂုတ္လ (၈)ရက္မွ (၁၉)ရက္ေန႔အထိ ရန္ကုန္၊ မႏၲေလးႏွင့္ ေတာင္ႀကီးၿမိဳ႕မ်ားတြင္ ခရစ္ယာန္ တရားထုိင္ျခင္း အေၾကာင္းကို လွည့္လည္ ေဟာေျပာ ခဲ့ၾကပါသည္။ အမွန္တြင္ ေရွးဦး ကက္သလစ္သာသနာေတာ္တြင္ ခရစ္ယာန္တရားထိုင္ျခင္း က်င့္စဥ္ဆိုတာ ရွိခဲ့ပါသည္။ ေအဒီ ေလးရာစုခန္႔က ေပၚထြန္းခဲ့သည့္ ခရစ္ယာန္ရေသ့ ရွင္ဂၽြန္ကာဆီယာန္(John Cassian,Author of Unknowing Cloud, C.1350)၊ ကႏၲာရထြက္ ရေသ့ေတြမ်ား ျဖစ္ေသာ စိန္ဂေရေဂၚရီနာစင္ယင္၊ နိစာၿမိဳ႕သား စိန္ဂေရေဂၚရီ၊ ဒီအိုနီးဆီအုစ္ (St. Gregory of Nazianzus, St.Gregory of Nyssa, Dionysius the Areopagite) ကဲ့သို႔ေသာ အာရွတိုက္သား ရေသ့မ်ား၊ စိန္ထေရးဇား၊ ကားတိုင္ေတာ္ရဟႏၲာ စိန္ဂၽြန္း၊ ဂ်ဴလီယန္၊ စိန္အီညားစီအုစ္(St.Teresa of Avila, St.John of the Cross,Meister Eckhart, Julian of Norwich, St.Ignatius of Loyola) တို႔သည္ ခရစ္ယာန္ တရားထိုင္ျခင္းကို အားထုတ္ခဲ့ၾကေသာ ရဟႏၲာႀကီးမ်ား အျဖစ္ ထင္ရွား ခဲ့ပါသည္။
 
    အလယ္ပိုင္းရာစုႏွစ္မ်ား(Middle Ages) တြင္ ခရစ္ယာန္တရားထိုင္ျခင္းဟာ ဟုန္းဟုန္းေတာက္ ထြန္းကားခဲ့ပါသည္။ သို႔ေသာ္ ယေန႔ခ်ိန္ခါမွာ ေမွးမွိန္ ေပ်ာက္ကြယ္လုိ႔ ေနပါသည္။ ပ်ံလြန္ေတာ္မူသြားၿပီျဖစ္ေသာ ေဘေနဒစ္တင္း ရေသ့တစ္ပါးျဖစ္သည့္ ဖာသာရ္ ဂၽြန္မိန္း (Fr. John Main) သည္ (၄) ရာစုႏွစ္မ်ားက ေပၚထြန္းခဲ့ၾကသည့္ ကႏၲာရထြက္ ရေသ့ႀကီးမ်ား လက္ထက္ကတည္းက ရွိေနခဲ့သည့္ ထိုက်င့္စဥ္ကို ၁၉၆၀ ခုႏွစ္မ်ားတြင္ ျပန္လည္ ေဖာ္ထုတ္ ဆည္းပူးကာ မိမိတို႔၏ အသက္တာမ်ား ေလးေလးနက္နက္ ရွင္သန္ႏိုင္ေအာင္ အားထုတ္ ႀကိဳးပမ္းေနၾကသူမ်ားအား သင္ၾကား လမ္းညႊန္ေပးခဲ့၏။ ၁၉၇၅ ခုႏွစ္တြင္ ခရစ္ယာန္ တရားစခန္း တစ္ခုကို လန္ဒန္ၿမိဳ႕၌ ဖြင့္လွစ္ခဲ့ၿပီး၊ ကမၻာလံုးဆိုင္ရာ ခရစ္ယာန္တရား အားထုတ္သူမ်ား အသင္းကိုလည္း တည္ေထာင္ခဲ့၏။ ကၽြန္ေတာ္တို႔ ျမန္မာခရစ္ယာန္မ်ားကေတာ့ ကက္သလစ္သာသနာေတာ္မွာေရာ၊ ေမြးရပ္ေျမ၏ ႐ိုးရာဓေလ့ကေနပါ “တရားထုိင္ျခင္း”ဆိုသည့္ တန္ဖိုးႀကီး အေမြအႏွစ္ႀကီးတစ္ခုကို ပိုင္ဆိုင္ထားပါသည္။ သို႔ေပမယ့္ ထိုဘ႑ာႀကီးက မိမိ၏ လယ္ကြင္းထဲမွာ ျမဳပ္ေနတယ္ဆိုတာကိုပဲ မသိလို႔လား၊ သည္လိုမွ မဟုတ္သိေသာ္ျငားလည္း တူးေဖာ္ဖို႔ၾကျပန္ေတာ့ ဟိုအေၾကာင္းျပ၊ သည္အေၾကာင္းျပကာ ေရာင္းစား ပစ္ေနေလေရာ့သလားလို႔ေတာင္ ေျပာရမလို ျဖစ္ေနပါသည္။ ခရစ္ယာန္ ဘာသာအရ “တရားထိုင္ျခင္းဆိုသည္မွာ ကၽြႏု္ပ္တို႔၏ ႏွလံုးသား၌ ရွိေတာ္မူေသာ ေယဇူးဘုရား ကိုယ္ေတာ္အား အာ႐ံုျပဳျခင္းျဖစ္တာေၾကာင့္ ဘုရား၀တ္ျပဳ ကိုးကြယ္ျခင္းတစ္မ်ိဳး (ဘုရားရွိခိုး ဆုေတာင္းျခင္း တစ္မ်ိဳး) ျဖစ္ပါသည္။ အင္မတန္ ႐ိုးစဥ္းေသာ က်င့္စဥ္တစ္ခုျဖစ္၏။ သို႔ေသာ္ တိတ္ဆိတ္ ၿငိမ္သက္စြာ သတိႏွင့္ စူးစူးစိုက္ အာ႐ံုျပဳရတာေၾကာင့္ စိတ္ႏွလံုး ၿငိမ္သက္ျခင္းႏွင့္ ဘုရားရွင္၏ ခ်စ္ျခင္းေမတၱာေတာ္၊ ေယဇူးဘုရား၏ ၿငိမ္းခ်မ္းျခင္းကို ခံစား ရရွိေစပါသည္။ ထိုၿငိမ္းခ်မ္းျခင္းသည္ ကၽြႏု္ပ္တို႔၏ ေန႔စဥ္ အသက္တာ၌ စီးဆင္းလာေသာေၾကာင့္ “စိတ္ႏွလံုး ၀ိညာဥ္၏ အသီးအပြင့္မ်ား”ျဖစ္သည့္ ခ်စ္ျခင္းေမတၱာ၊ ရႊင္လန္း ၀မ္းေျမာက္ျခင္း၊ ႏွလံုး စိတ္၀မ္း ေအးခ်မ္းျခင္း၊ စိတ္ရွည္ျခင္း၊ ၾကင္နာျခင္း၊ ေကာင္းျမတ္ျခင္း၊ မွန္ကန္ေျဖာင့္မတ္ျခင္း၊ ႏူးညံ့သိမ္ေမြ႕ျခင္း၊ မိမိကိုယ္ကို ခ်ဳပ္တည္း ထိန္းေက်ာင္းႏိုင္ျခင္းတို႔ကို ခံစားရရွိ၏။”

    ဖါသာရ္ေလာရင္း၏ ေဟာေျပာခ်က္အရ ေျပာၾကည့္ရမည္ ဆိုပါလွ်င္ “တရားထိုင္ျခင္းျဖင့္ သင့္ဘ၀ႀကီးႏွင့္ သင့္ ခရစ္ယာန္ အသက္တာကို မယံုၾကည္ႏိုင္ေလာက္ေအာင္ ႂကြယ္၀ လာေစႏိုင္ပါသည္။ သင့္ဘ၀ အသက္တာႏွင့္ သင္လုပ္ကိုင္ရာ မွန္သမွ်ကို ခရစ္ယာန္ တရားထိုင္ျခင္းက နက္နက္႐ိႈင္း႐ိႈင္း ႐ုပ္လံုးေဖာ္ေပးႏိုင္ေၾကာင္း တရားစထိုင္ျဖစ္ၿပီဆိုတာႏွင့္ သင္ရိပ္မိ လာပါလိမ့္မည္။ အေၾကာင္းကေတာ့ ေယဇူးဘုရား ထံေတာ္၌ အထင္အရွား ရွိေတာ္မူေသာ ဘုရားရွင္၏ ခ်စ္ျခင္းေမတၱာေတာ္ကို သင့္စိတ္ႏွလံုးထဲ၌ လက္ေတြ႕ စတင္ ထိသိခံစားရျခင္းေၾကာင့္ ျဖစ္ပါသည္။ ကၽြန္ေတာ္ႏွင့္ ဆံုေတြ႕လာသူတိုင္းက တရားထိုင္ျခင္းဟာ အဲ့သည္ေလာက္ အေရးႀကီးလွပါလားဟု လက္ခံ ယံုၾကည္လာေအာင္ အေျပာအေဟာ ေကာင္းသူတစ္ေယာက္ ျဖစ္လိုက္ ခ်င္စမ္းပါဘိ။”

(ဆက္ပါဦးမည္)
                မာကု(ဒႆန)