Sunday, November 4, 2012

ခရစ္ေတာ္ဘုရားရွင္ရဲ႕သခ်ႋဳင္းဂူ (၂)

    ၿပီးခဲ့တဲ့ သိုးထိန္းသံ အမွတ္စဥ္(၈၃) (ခရစ္ေတာ္ဘုရားရွင္ရဲ႕သခ်ႋဳင္းဂူ) မွာ  ေျဖၾကားေပးခဲ့တဲ့ ခရစ္ေတာ္ဘုရား႐ွင္ရဲ႕ အုတ္ဂူ သခ်ႋဳင္းဟာ  အိႏိၵယ ႏိုင္ငံ ကက္႐ွ္မီးယားမွာ ႐ွိတယ္ဆိုတဲ့ အေမးနဲ႔ပက္သက္ၿပီး၊ မဟုတ္ မမွန္ေၾကာင္းကို ဆက္လက္ေျဖၾကားေပး သြားမွာျဖစ္ပါတယ္။ ဦးစြာ ပထမ-ခရစ္ေတာ္သည္ ကက္ရ္ွမီးယားမွာ မူဆလင္ဘ၀ နဲ႔အသက္ (၁၂၀) ထိေနခဲ့တယ္ ဆိုတဲ့ အခ်က္ကို မွားယြင္းေနေၾကာင္း သမိုင္း အေထာက္အထားနဲ႔ အေျဖေပးခ်င္ပါတယ္။ အသက္(၁၂၀)အထိ မူဆလင္ဘ၀နဲ႔ ရွင္သန္ခဲ့တယ္ဆိုတဲ့ အဓိပၸါယ္က ေတာ့ ေအဒီ(၁၂၀) အထိ အသက္ရွင္ခဲ့တယ္လို႔ ဆိုလိုျခင္းျဖစ္တယ္။ မူဆလင္ဘ၀နဲ႔ ေအဒီ(၁၂၀)ထိ ရွင္သန္ခဲ့တယ္ဆိုတဲ့ အခ်က္ဟာ သမိုင္းအရ မွားယြင္း ေနပါတယ္။ မူဆလင္ဘာသာကို တည္ေထာင္သူ ပ ေရာဖက္ မူဟာမက္ေအဒီ(၅၇၀)ခုႏွစ္ ပတ္၀န္းက်င္ မွာေမြးဖြားခဲ့ၿပီး မူဆလင္ဘာသာ ဟာေအဒီ (၆၁၀)ခုႏွစ္မွာ မကၠာၿမိဳ႕မွ အစျပဳခဲ့ ေၾကာင္း အစၥလာမ္ သမိုင္းအရ သိရွိရပါတယ္။ ခရစ္ေတာ္ ဘုရားရွင္ဟာ ေအဒီ (၁၂၀) ခုႏွစ္ထိ ရွင္သန္ခဲ့အုံးေတာ့ ကမၻာေပၚမွာ မူဆလင္မ်ား မရွိေသးပါ။ အစၥလာမ္ဘာသာ မေပၚ ေပါက္ ခဲ့ေသးပါ။ ပေရာဖက္ မူဟာမက္သည္ပင္ လွ်င္ ကမၻာေပၚမွာ မေမြးဖြားခဲ့ေသးပါ။ ထြင္ဇာတ္ျဖစ္ ေၾကာင္း ေပၚလြင္ေနပါတယ္။ အခု တစ္ဖန္ ခရစ္ေတာ္ ဘုရား႐ွင္နဲ႔ ခရစ္ေတာ္ဘုရား႐ွင္ရဲ႕ အုတ္ဂူသခ်ႋဳင္း အစစ္အမွန္ တည္႐ွိရာေနရာကို သမိုင္းအေထာက္ အထားမ်ားနဲ႔ ဆက္လက္ၿပီး တင္ျပေပးပါမယ္။

    ခရစ္ေတာ္ ဘုရား႐ွင္နဲ႔ ပတ္သက္လာၿပီ ဆိုရင္ ကၽြႏု္ပ္တို႔ ခရစ္ယာန္ေတြက သမၼာက်မ္းခ်က္ေတြနဲ႔ လွည့္ပတ္ၿပီး သက္ေသျပေလ့ ရွိပါတယ္။ မွန္လည္းမွန္ ပါသည္။ သမၼာ က်မ္းစာေတာ္ျမတ္ဟာ ဘုရား႐ွင္ရဲ႕ ႏႈတ္ကပတ္ တရားေတာ္ျဖစ္သလို၊ ကယ္တင္ျခင္း သမိုင္းလည္းျဖစ္ပါတယ္။ ခရစ္ေတာ္ ဘုရား႐ွင္ကို ယံုၾကည္ သက္၀င္ၾကတဲ့ ခရစ္ယာန္ေတြအတြက္ေတာ့ ျပႆနာ မ႐ွိပါဘူး။ ဘာေၾကာင့္လဲဆိုရင္ ခရစ္ယာန္ ေတြက ယံုၾကည္ လက္ခံထားတဲ့ အတြက္ေၾကာင့္ျဖစ္ပါတယ္။ ခရစ္ယာန္ မဟုတ္ေသာ အျခားဘာသာကို ယံုၾကည္ သက္၀င္သူမ်ားအတြက္ေတာ့  သမၼာ က်မ္းခ်က္နဲ႔ ေထာက္ျပ သက္ေသျပတာကို လက္ခံႏိုင္သူ ႐ွိသလို၊ လက္မခံႏိုင္သူေတြလည္း ႐ွိပါတယ္။ ဒီကေန႔ ခရစ္ေတာ္ ဘုရား႐ွုင္ဟာ  ဒ႑ာရီထဲက ပုဂၢိဳလ္မဟုတ္ဘဲ တကယ္႐ွိခဲ့တဲ့ သမိုင္း၀င္ ပုဂၢဳိလ္တစ္ပါး ဆိုတာကို ခရစ္ယာန္ မဟုတ္တဲ့ နာမည္ႀကီး သမိုင္းေရးဆရာႀကီး Flavius Josephus ေရးသားတဲ့ History of the Jewish War နဲ႔ Antiquitties of the Jews လို႔ အမည္ရတဲ့ သမိုင္း စာအုပ္ႏွစ္အုပ္မွ သမိုင္း အေထာက္ အထားေတြနဲ႔  ေကာက္ႏုတ္ တင္ျပေပးခ်င္ပါတယ္။ အဲ့ဒီ သမိုင္း စာအုပ္ႏွစ္အုပ္ကို ဦးစြာ Aramaic ဘာသာ စကားနဲ႔ေရးသားခဲ့ၿပီး ဂရိဘာသာစကားနဲ႔ လည္းေရးသား ခဲ့ပါတယ္။ ဒီလို အတင္ကရ နာမည္ႀကီး  ဂ်ဴးသမိုင္း ေရးဆရာႀကီးရဲ႕ အထၳဳပတိၱသမိုင္း အက်ဥ္းခ်ဳပ္ကို  ဦးစြာေဖာ္ျပေပးပါမယ္။ သူ႔ရဲ႕ ရာဇ၀င္ကိုသိမွ သူရဲ႕အ ေရးအသားဟာ ဘယ္အတိုင္းအတာ အထိ ခိုင္လံုတယ္။  စိတ္ခ်ရတယ္ဆိုတာ သိရမွာျဖစ္ ပါတယ္။

    ဂ်ဴးသမိုင္းဆရာႀကီး Flavius Josephus ဟာ ေအဒီ ၃၇ခုႏွစ္မွာ  ေမြးဖြားခဲ့သူျဖစ္ပါတယ္။ သူရဲ႕ ေမြးရပ္ဇာတိကေတာ့၊ အစၥေရးျပည္ေဂ်႐ုစလင္ၿမိဳ႕ ျဖစ္ပါတယ္။ Flavius Josephus သည္ ပထမ ရာစုႏွစ္မွာ အထင္ကရ နာမည္အေက်ာ္ဆံုး  သမိုင္းဆရာႀကီး တစ္ဦးျဖစ္ပါတယ္။ ေအဒီ ၆၆ခုႏွစ္မွ ၇၃ခုႏွစ္ အထိ ေရာမ အစိုးရကို ေတာ္လွန္ခဲ့တဲ့ေနရာမွာ ေ႐ွ႕တန္းက ပါ၀င္ခဲ့သူျဖစ္ပါတယ္။ ဂ်ဴးသမိုင္းေရး ဆရာႀကီးFlavius Josephus ဟာ ဂ်ဴးလူမ်ဳိးေတြရဲ႕ ယဇ္ ပုေရာဟိတ္ မ်ဳိးႏြယ္နဲ႔ ဘုရင္အမ်ဳိးႏြယ္မွ ဆင္းသက္ လာသူျဖစ္ပါ တယ္။  ဒီသမိုင္းေရး ပုဂၢိဳလ္ႀကီးရဲ႕ ဂ်ဳး နာမည္စစ္စစ္ က ေတာ့ Joseph ben Mathias ပဲျဖစ္ပါတယ္။ ဘယ္လို လုပ္ၿပီး ေရာမနာမည္ကို ခံယူခဲ့တာလည္း ဆိုရင္ သူ ဟာဂါလီေလ နယ္စားေစာ္ဘြား ျဖစ္ခဲ့ပါတယ္ ။ေအဒီ ၆၆ ခုႏွစ္မွာ ေရာမအစိုးရကို သူကုိယ္တိုင္ ဦးေဆာင္ၿပီး ေတာ္လွန္ေရး ဆင္ႏႊဲခဲ့ပါတယ္။ေရာမေတြရဲ႕ Vespasian စစ္တပ္ကေန ရက္ သတၱပတ္ ၇ ရက္တိတိ အ၀ိုင္းခံလိုက္ရေတာ့ လက္နက္ခ် အ႐ႈံးေပးခဲ့ရပါတယ္။ Vespasian ဘုရင္ျဖစ္လာေတာ့ သူဟာ မ်က္ ႏွာရသူျဖစ္ခဲ့ပါတယ္။ ဒါေၾကာင့္ Flavian ဆိုတဲ့ ေရာမ နာမည္ကိုပါ  မိမိကိုယ္ကို မွည့္ေခၚခဲ့ျခင္းျဖစ္ပါတယ္။ ဒီဂ်ဴးသမိုင္းေရးဆရာႀကီး Flavius Josephus ဟာ  ဂ်ဴး လူမ်ဳိးေတြရဲ႕ ေလာကတြင္ သာမက ေရာမတစ္ခြင္မွာပင္ နာမည္ေက်ာ္ ဂ်ဴး သမိုင္းေရး ပုဂၢိဳလ္ႀကီးအျဖစ္ လူသိမ်ား ခဲ့ျခင္းျဖစ္သည္။ သူဟာ ခရစ္ေတာ္ဘုရား႐ွင္ကို  ယံုၾကည္ သက္၀င္သူ ခရစ္ယာန္ မဟုတ္တဲ့ အတြက္ သူ႕ရဲ႕ သမိုင္းအေရးအသားမ်ား ကလည္း သမၼာ က်မ္းစာ အျပင္ဘက္ေန ခရစ္ေတာ္ဘုရား႐ွင္နဲ႔ ခရစ္ ေတာ္႐ွင္ရဲ႕ သာသနာေတာ္အတြက္ ခိုင္လံုမႈ တစ္ရပ္ကို ေပးထားတဲ့ အေရးအသား တစ္ရပ္ျဖစ္ေန ပါတယ္။ သူရဲ႕သမိုင္း အေရးအသားမ်ားကုိလည္း ေလ့လာဖို႔ လြယ္ကူရေအာင္ဆိုၿပီး ပညာ႐ွင္မ်ားက အခန္းႀကီး အခန္းငယ္မ်ားကို ခြဲျခားေပးထားတာကို ေတြ႕ရပါတယ္။

    ဥပမာ Antiquities of the Jews “ဂ်ဴးလူမ်ဳိး တို႔၏ ေ႐ွးေခတ္တြင္ေပၚထြန္း ခဲ့သည့္ ပညာ႐ွင္မ်ား သမိုင္း” အခန္းႀကီး ၁၈၊ အခန္းငယ္ ၃ မွ တတိယေျမာက္ အပိုဒ္ထဲမွာ သမိုင္းသြင္း ထားခ်က္ကေတာ့  “ဉာဏ္ ပညာ အေမွ်ာ္အျမင္ႏွင့္ ျပည့္စံုေသာေယဇူးဟု အမည္တြင္ေသာ ပုဂၢိဳလ္ တစ္ပါးေပၚထြန္း ခဲ့သည္။  သူသည္ အံ့ဖြယ္ တန္ခိုး အမ်ဳိးမ်ဳိးကို ျပေတာ္မူခဲ့သူျဖစ္သည္။ သူ၏ သြန္သင္ခ်က္မ်ား၌ သစၥာ သမၼာတရားႏွင့္ ႏွစ္သိမ့္အားရမႈမ်ားကို ရ႐ွိၾကသျဖင့္ မ်ားစြာေသာ ဂ်ဳးလူမ်ဳိးမ်ားႏွင့္ တကြ၊ ဂ်ဴးလူမ်ဳိး မဟုတ္ေသာ လူမ်ဳိးျခားမ်ားကိုပင္ ဆြဲေဆာင္ႏိုင္ ခဲ့သူျဖစ္သည္။  သူသည္ ခရစ္ေတာ္ျဖစ္သည္။ ပီလာတူးမင္းသည္ လူထု၏ အႀကံျပဳခ်က္ အတိုင္း  လက္၀ါးကားတိုင္း၌ သူ႕အား တင္သတ္ခဲ့သည္။ သူ႕အား ဦးစြာ ခ်စ္ျမတ္ႏိုးၾကေသာ ပုဂၢိဳလ္မ်ားသည္ သူ႕အား စြန္႔ပယ္မႈ မျပဳၾကေပ။ အဘယ္ေၾကာင့္ဆိုေသာ္  သူသည္ တတိယေျမာက္ေသာေန႔၌ ေသျခင္းမွ တစ္ဖန္ ျပန္လည္ ႐ွင္ျပန္ ထေျမာက္ေတာ္မူၿပီး  သူတို႔အား မိမိ ကိုယ္ကို ထင္႐ွားျပေတာ္မူျခင္းေၾကာင့္ တစ္ခ်က္၊ ပေရာဖက္မ်ား၏ သူႏွင့္ ပတ္သက္ေသာ အနာဂတၱိ စကားမ်ား  ေဟာၾကားထားျခင္းေၾကာင့္ တစ္သြယ္၊ သူ ကိုယ္တိုင္ျပဳခဲ့ေသာ တန္းခိုး အာႏုေဘာ္ေတာ္မ်ား ေၾကာင့္ ပင္ျဖစ္သည္။ သူ၏ေနာက္လိုက္မ်ားသည္ မိမိတို႔ကိုယ္ကို မိမိတို႔  ခရစ္ယာန္မ်ားဟုပင္ ယေန႔ထိတိုင္ ေခၚေ၀ၚၾကသည္” လို႔ ေလ့လာ မွတ္သားရ ပါတယ္။ သူ႔ရဲ႕ သမိုင္း အေရးအသားထဲမွာ ခရစ္ေတာ္နဲ႔ ပက္သက္ၿပီး ေရးသားမႈ၊ သမိုင္းသြင္းမႈေတြပါ႐ွိၿပီး ခရစ္ေတာ္သည္  အိႏိၵယျပည္သို႔ သြားသည္။ တိဗက္ျပည္သို႔ သြားသည္ ဟူ၍ သမိုင္းသြင္းေရးသားထားမႈ မ႐ွိပါ။ ထိုရာဇ၀င္မ်ားသည္ ေနာက္ပိုင္းမွ ထြင္လာေသာ  ရာဇ၀င္မ်ားသာျဖစ္ပါသည္။     အခုတစ္ဖန္ ခရစ္ေတာ္႐ွင္ရဲ႕ အုတ္ဂူသခ်ႋဳင္းနဲ႔ ပက္သက္ၿပီး၊ ပါကစၥတန္ႏိုင္ငံ၊ လာေဟာၿမိဳ႕ေတာ္မွ၊ ဘုန္းေတာ္ႀကီး အိႏိူင္းယသ္ဘားနတ္ရဲ႕ ေလ့လာ တင္ျပ ေျဖထားခ်က္ကို၊ ၁၉၈၅ခုႏွစ္ ၾသဂုတ္လ (၁၈)ရက္ေန႕ ထုတ္ ပါကစၥတန္ႏိုင္ငံရဲ႕ တတိယ အႀကီးဆံုးၿမိဳ ႔ျဖစ္္တဲ့ ဖက္ဆီလ္အာဘတ္ၿမဳိ႕မွ ထုတ္ေ၀တဲ့ လစဥ္ထုတ္ “သာလာရွ္” မဂၢဇင္းစာအုပ္ထဲက “စပါယ္ရွယ္ေယဇူး နံဘာ” လို႔အမည္ရတဲ့ ေျဖၾကားခ်က္ကုိ အေျခခံၿပီးေဖာ္ျပေပးပါမယ္။ ပထမအခ်က္ ကေတာ့  ေဟ႐ုဒ္မင္းႀကီး လိုက္လံသတ္ခဲ့လို႔ ကေလးဘ၀နဲ႔ အီဂ်စ္ျပည္သို႔ ေျပးခဲ့ရတဲ့ ဘ၀က လႊဲရင္ ခရစ္ေတာ္ဘုရား႐ွင္ဟာ ပါလက္စတိုင္း ႏိုင္ငံအျပင္ဘက္ကို တစ္ခါမွ် ခရီး မထြက္ခဲ့ဘူးပါ။

    ႐ွင္မာေတဦး ဧ၀ံဂလိက်မ္း ၂၇း ၅၇-၅၈ ထဲမွာ “ညေနခ်ိန္ေရာက္လွ်င္ ေယဇူး၏ တပည့္တစ္ဦး ျဖစ္သည့္ အာရီမာေတးယၿမိဳ႕သား ဂ်ဳိးဇက္အမည္႐ွိ ခ်မ္းသာႂကြယ္၀သူ တစ္ဦးေရာက္လာေလ၏။ သူသည္  ပီလာတူးမင္း ထံသို႔ သြားၿပီးလွ်င္ သခင္ေယဇူး၏ အေလာင္းေတာ္ ကိုေတာင္းေလ၏ ထိုအခါ ပီလာတူးမင္းက၊ အေလာင္းေတာ္ကို သူ႔အားေပးရန္ အမိန္႔ခ် လိုက္ေလ၏”တဲ့။

    ႐ွင္ေယာဟန္ ဧ၀ံဂလိက်မ္း (၁၉း ၃၉-၄၀) ထဲမွာ “သခင္ေယဇူး ထံေတာ္သို႔ ညခ်ိန္တြင္ လာေသာ နီေကာေဒးမူးသည္လည္း မီးရာႏွင့္ မုတ္ေရာထား ေသာ၊ ဆီေမႊး နံသာေပါင္း အခ်ိန္တစ္ရာခန္႔ကို ယူ ေဆာင္ လာေလ၏။ သူတို႔သည္လည္းေယဇူး၏ အ ေလာင္းေတာ္ကို ယူေဆာင္ လာၿပီးလွ်င္ ဂ်ဴးလူမ်ိဳး တို႔၏ သၿဂိဳလ္ျခင္း ႏွင့္ ဆိုင္ေသာ၊ ဓေလ့ ထံုးစံ အတိုင္း၊ နံ႔သာမ်ိဳးမ်ားႏွင့္ အတူ ပိတ္အ၀တ္ျဖင့္ ပတ္ရစ္ၾက၏” တဲ့။ (ရွင္မာေတဦး ဧ၀ံေဂလိက်မ္း ၂၇း ၅၉-၆၀) “ဂ်ိဳးဇက္ သည္ အေလာင္းေတာ္ကို ယူေဆာင္၍၊ ျဖဴစင္ေသာ ပိတ္အ၀တ္ျဖင့္ ပတ္ရစ္ၿပီးေက်ာက္ေဆာင္တြင္ ထြင္းထားေသာ မိမိ ပိုင္ဆိုင္သည့္ သခ်ႋဳင္းဂူ အသစ္၌ ကိုယ္ ေတာ္၏ အေလာင္းေတာ္ကို သြင္းထားေလ၏။ ထို ေနာက္ သူသည္ သခ်ႋဳင္းတြင္း အ၀၌ ႀကီးမားေသာ ေက်ာက္တံုး တစ္တံုးကို လိွမ့္၍ ပိတ္ထားခဲ့ၿပီးမွ ထြက္ခြါ သြားေလ၏။”

      စိတ္၀င္စားစရာေကာင္းတဲ့ အခ်က္ကေတာ့ ဂ်ဴး ဘာသာေရးေခါင္းေဆာင္မ်ား၊ ဖာရီေဇဦးမ်ားဟာ ခရစ္ ေတာ္ေယဇူး ဘုရား႐ွင္ရဲ႕ ဘြဲ႕နာမေတာ္ကို ဒီကမၻာေလာကႀကီးထဲ ကေန ေခ်ဖ်က္ပစ္ဖို႔ အတြက္ ေရာမဘုရင္ထံ ခ်ဥ္းကပ္ၿပီးေတာ့ သူဟာ တတိယေျမာက္ တဲ့ေန႔မွာ ျပန္လည္ ႐ွင္ျပန္ ထေျမာက္မယ္လို႔ သူကိုယ္တိုင္ ေျပာခဲ့တယ္။ ဒါေၾကာင့္ အဲဒီသခ်ႋဳင္းကုိ အေစာင့္အၾကပ္ ထားဖို ႔ေတာင္းခဲ့တယ္။  ဒါေၾကာင့္ သခ်ႋဳင္းဂူကို အ ေစာင့္ခ် ထားခဲ့ပါတယ္။

    ႐ွင္မာေတဦး ဧ၀ံဂလိက်မ္း ၂၇း၆၆ “ထို ေၾကာင့္ သူတ႔ိုသည္လည္း သြားၾက၍ေက်ာက္တံုးကို တံဆိပ္ခပ္ႏိွပ္ကာ အေစာင့္မ်ား ခ်ထားၾကလ်က္ သခ်ႋဳင္းဂူကို လံုၿခံဳ ေအာင္ေစာင့္ၾကပ္ေစၾက၏။ ဘုရားတန္ခိုးေတာ္နဲ႔ျပန္ရွင္ ထေျမာက္ေတာ္မူျခင္းကိုပင္ အေစာင့္အၾကပ္ေတြ ကိုေငြေပးၿပီးႏႈတ္ ပိတ္ခဲ့ၾကတာကိုပင္ ႐ွင္မာေတဦး ဧ၀ံေဂလိက်မ္း ၂၈း၁၁-၁၅ ထဲမွာ ေလ့လာ ဖတ္႐ႈရပါတယ္။ ဘယ္လိုပဲ သူတို႔ႏႈတ္ပိတ္ ပိတ္ ဂ်ဴးလူမ်ဳိးေတြရဲ႕ ယဇ္ပုေရာဟိတ္နဲ႔  မင္းမ်ဳိး မင္း ႏြယ္ျဖစ္တဲ့ သူတို႔ရဲ႕ မ်ိဳး႐ိုးႏြယ္ဖြားျဖစ္တဲ့ သမိုင္း ဆရာႀကီး Flavius Josephus ကေတာ့  သူ႔ရဲ႕ သမိုင္း အေရးအသားထဲမွာ တတိယေျမာက္တဲ့ေန႔ မွာေသ ျခင္းမွ တစ္ဖန္ျပန္လည္ ႐ွင္ျပန္ ထေျမာက္ၿပီး မိမိ၏ တပည့္ေတာ္မ်ားကို ကိုယ္ ထင္႐ွားျပတဲ့အေၾကာင္း မ်ားကို သမိုင္းသြင္းေဖာ္ျပ ထားပါတယ္။

    ခရစ္ေတာ္႐ွင္ရဲ႕ ဂူသခ်ႋဳင္း အစစ္အမွန္ရဲ႕  ရာဇ၀င္ သမိုင္းအက်ဥ္းခ်ဳပ္ကို ခုႏွစ္ သကၠရာဇ္မ်ားျဖင့္ ဆက္လက္ၿပီးေလ့လာၾကမယ္ ဆိုရင္ ခရစ္ေတာ္ ဘုရား႐ွင္ရဲ႕ အေလာင္းေတာ္ျမွဳပ္ႏွံရာ သခ်ႋဳင္းဂူဟာ ေျခရာ လက္ရာမပ်က္ နဂို႐ွိရင္း အတိုင္းေဂ်႐ုဇလင္ၿမိဳ႕မွာ ယေန႔ထိတိုင္ တည္႐ွိေနပါတယ္။ ၾကည္ၫိဳ ေလးျမတ္ျခင္း အျပည့္အ၀နဲ႕ ထိန္းသိမ္းထားပါတယ္။ သမိုင္း ခုႏွစ္ကာလမ်ား အလိုက္ ဆက္လက္ၿပီး ေဖာ္ျပ ေပးပါမည္။ေအဒီ ၃၀ ခုႏွစ္မွ ေအဒီ ၇၀ခုႏွစ္ ကာလအတြင္း အေစာပိုင္းကာလ ခရစ္ယာန္မ်ားဟာ  ဂ်ဴးလူမ်ဳိး ေတြရဲ႕ ညႇဥ္းပမ္းႏွိပ္စက္ျခင္းကို ခံေနၾကရခ်ိန္ျဖစ္ေပမယ့္ တက္ႂကြတဲ့ ခရစ္ယာန္အဖြဲ႕အစည္းေလး တစ္ခုျဖစ္ခဲ့ပါတယ္ ။ေအဒီ ၄၃ခုႏွစ္ မွာေဟ႐ုဒ္အာဂရိပတ္ ဘုရင္ ဟာေဂ်႐ုဇလင္ၿမိဳ႕႐ုိးကို တုိးခ်ဲ႕ ပစ္လုိက္တဲ့အတြက္၊ ခရစ္ေတာ္ရွင္ အသက္စြန္႔ရာ ကာလ၀ါရီေတာင္ ေတာ္နဲ႔၊ အေလာင္းေတာ္ျမဳပ္ႏွံသၿဂိဳလ္ရာ ဂူသခ်ႋဳင္းဟာ ၊ေဂ်႐ုဇလင္ၿမိဳ႕ေတာ္အျပင္ဖက္ မဟုတ္ေတာ့ပဲ၊ ၿမိဳ႕တြင္းျဖစ္ သြားပါေတာ့တယ္။           

 ေအဒီ ၇၀ ခုႏွစ္မွေအဒီ ၁၃၄ခုႏွစ္ ကာလ အ ေတာအတြင္းမွာေတာ့ ၊ေရာမ အင္ပါယာရဲ႕ေန႐ုိး ဘုရင္ဟာ၊ ေဂ်႐ုဇလင္ ၿမိဳ႕ေတာ္နဲ႔ ဂ်ဴးလူမ်ိဳးေတြရဲ႕ ေဂ်႐ုဇလင္ဘုရား ဗိမာန္ေတာ္ႀကီးကို ဖ်က္ဆီး ပစ္ခဲ့ပါ ေတာ့တယ္။ ဒီလုိ ဖ်က္ဆီးေနတဲ့ ကာလမွာ လူနည္းစုလာက္သာ ၿမိဳ႕တြင္းမွာ က်န္ခဲ့ၾကပါတယ္။ အမ်ားစုက ေတာ့ အသက္ ေဘးမွ လြတ္ေျမာက္ဖုိ႔အတြက္  ထြက္ေျပး တိမ္းေရွာင္ ခဲ့ၾကရပါတယ္။ ဒီလုိ ဆုိး႐ြား လွတဲ့အေျခအေနမွာပင္ ခရစ္ယာန္မ်ားဟာ ခရစ္ ေတာ္ရွင္ျမဳပ္ႏွံခဲ့ရာနဲ႔ သုံးရက္ေျမာက္ တဲ့ေန႔ ေသျခင္းမွျပန္လည္ ရွင္သန္ထ ေျမာက္ေတာ္မူခဲ့ရာ ဂူသခ်ႋဳင္းသုိ႔ ဘုရားဖူး သြားေရာက္ခဲ့ၾကတာကို သမုိင္းထဲမွာ ေဖာ္ျပထားတာကို ေလ့လာ သိရွိခဲ့ရပါတယ္။ သမုိင္း အရဆုိလွ်င္၊ အဲဒီလုိေခတ္ ကာလမွာပင္ ဘုရားဖူးမ်ား လာေရာက္ခဲ့ၾကလုိ႔၊ အခ်ိဳ႕ ေသာ ပုဂၢဳိလ္မ်ားဟာ၊ ခရစ္ေတာ္ရွင္ရဲ႕ သခ်ႋဳင္းဂူ အနီးအနားမွာ၊ စီးပြားျဖစ္ တည္းခုိခန္းမ်ားကို ေဆာက္လုပ္ခဲ့ၾကတယ္ လုိ႔လည္းေဂ်႐ုဇလင္ၿမိဳ႕ရဲ႕ သမုိင္းက႑မွာေရးသား ထားတာကိုလည္း မွတ္သားရျပန္ပါတယ္။

 ခရစ္သကၠရာဇ္ေအဒီ ၁၃၅ ခုႏွစ္မွေအဒီ ၃၂၄ ခုႏွစ္ ကာလ အေတာအတြင္းမွာေတာ ့ဂ်ဴးလူမ်ိဳး ေတြရဲ႕ ေတာ္လွန္ ပုန္ကန္ျခင္းၿပီး ခ်ိန္ျဖစ္ပါတယ္။ ဒီလုိ ေတာ္လွန္လုိ႔ အၿပီး မွာေတာ့ေရာမ အင္ပါယာရဲ႕ ဧကရာဇ္ဘုရင္ Hadrian ဟာ  ေဂ်႐ုဇလင္ၿမိဳ႕ေတာ္ကို ျပန္လည္ တည္ေဆာက္ခဲ့ၿပီး၊ ခရစ္ေတာ္ရွင္ရဲ႕ သခ်ႋဳင္းဂူကို ၿခံရံလ်က္ Cupid လုိ႔ေခၚတဲ့ ေရာမလူမ်ိဳးေတြရဲ႕ ဖူး စာေရးနတ္ကေလးရဲ႕ ႐ုပ္ထု၊ ျမန္မာလုိ အေခၚကေတာ့ ဖူးစာနတ္ မွ်ားနတ္ေမာင္ ႐ုပ္ထုနဲ႔၊ Venus နတ္ဘုရား ႐ုပ္ထုႏွစ္ဆူတုိ႔ကို တည္ထား ကိုးကြယ္ေစခဲ့ပါတယ္။ အဲဒီေနရာမွာပဲ လုံးျခမ္းပုံ အခုံးႀကီးပါတဲ့ေခါင္မုိးနဲ႔ အ ေဆာက္အဦး ဗိမာန္ႀကီးကိုလည္း ေဆာက္လုပ္ခဲ့ပါတယ္။ အဲဒီ ဗိမာန္ေတာ္ႀကီးရဲ႕ေတာင္ဖက္ျခမ္း ခပ္ယြန္းယြန္းမွာေတာ့   လူထု အတြက္ေစ်းႀကီးကို တည္ ေဆာက္ေပး ခဲ့ပါတယ္။  ဘာေၾကာင့္ ဒီလုိ နတ္ဘုရား ႐ုပ္ႏွစ္ဆူကို တည္ထားရျခင္း၊ ႀကီးမား လွတဲ့ေစ်းႀကီးနဲ႔ အေဆာက္အဦး ဗိမာန္ႀကီးကို တည္ေဆာက္ရျခင္းနဲ႔ ပတ္သက္ၿပီး သမိုင္း ကေဖာ္ျပထားျပန္ပုံကေတာ့၊ ေရာမ ဧကရာဇ္ဘုရင္ Hadrian ဟာ ခရစ္ေတာ္ရဲ႕ သခ်ႋဳင္းဂူသုိ႔ လူေတြ တစ္ဖဲြဖဲြနဲ႕ သြားေရာက္ ဆုေတာင္းၾကတာကို မႏွစ္ၿခိဳက္၍ ဒီလုိ နတ္ဘုရား ႐ုပ္ပြားမ်ားနဲ႔ ဗိမာန္ အေဆာက္အအံု ၊ေစ်းတို႔ကိုေဆာက္လုပ္ၿပီး ခရစ္ေတာ္ရဲ႕ သခ်ႋဳင္းကို ဆီးကာ ပိတ္ဆို႔ လိုက္ဖို႔ျဖစ္တယ္လို႔ သမိုင္းမွာ ထပ္မံၿပီး ေလ့လာရျပန္တယ္။ ဘယ္လို ကာရံမႈေတြျပဳျပဳ ခရစ္ေတာ္ဘုရား႐ွင္ကို ယံုၾကည္ သက္၀င္သူ ခရစ္ယာန္ေတြအတြက္ေတာ့ မရရ ႏိုင္တဲ့နည္းနဲ႔ အေရာက္သြားခဲ့ၾကၿပီး သဒၵါ ၾကည္ၫိဳ ေလးျမတ္မႈကို ျပဳခဲ့ၾကပါတယ္။

    ခရစ္သကၠရာဇ္ ၃၂၅ ခုႏွစ္ မွ ၆၁၃ ခုႏွစ္ အတြင္းမွာေတာ့ ကြန္စတန္တင္ ဧကရာဇ္ဘုရင္ကေန ခရစ္ယာန္ ဘာသာကို ေရာမ အင္ပါယာႀကီး တစ္ခုလံုးရဲ႕ တရား၀င္ႏိုင္ငံေတာ္ ဘာသာအျဖစ္ ေၾကညာေပးခဲ့ပါတယ္။ ဧကရာဇ္ဘုရင့္ရဲ႕ မယ္ေတာ္ျဖစ္သူ ဟဲန္လဲန္နားဟာ ပါလက္စတိုင္း တစ္ခြင္ကို လွည့္လည္ခဲ့ၿပီး အထူးသျဖင့္ ခရစ္ေတာ္ဘုရား႐ွင္ရဲ႕ အသက္ေတာ္စြန္႔ ရာကာလ၀ါရီေတာင္နဲ႔ ခရစ္ေတာ္႐ွင္ရဲ႕ သခ်ႋဳင္းဂူတို႕ကို နဂိုမူရင္း အေျခအေနသို႔ျပန္ေရာက္သည့္တိုင္ေအာင္ စြမ္းေဆာင္ ႀကိဳးပမ္းခဲ့ပါတယ္။ ကြန္စတန္တင္ ဧကရာဇ္ဘုရင္ကေန ဘုရားဖူးဌာန အျဖစ္ မြမ္းမံမႈမ်ား ျပဳလုပ္ႏိုင္ရန္ အမိန္႔ေတာ္ ခ်မွတ္လ်က္ တိုင္းသူျပည္သားမ်ားကိုပင္ ပံုမွန္ ဘုရားဖူး သြားေရာက္ႏိုင္ၾကရန္ အားေပး အားေျမာက္မႈမ်ားျပဳခဲ့ေၾကာင္း သမိုင္းကိုေလ့လာ သိရွိရပါသည္။ ကြန္စတန္တင္ ဧကရာဇ္ဘုရင္ရဲ႕ အမိန္႔ေတာ္ အတိုင္း၊ ကာလ၀ါရီေတာင္ႏွင့္ ဂူသခ်ႋဳင္းကို ငံု၍ တစ္စပ္တည္း ဘုရား႐ွိခိုးေက်ာင္း ဗိမာန္ေတာ္ႀကီးကို တည္ထားေဆာက္ လုပ္ေစခဲ့ပါသည္။ အဲဒီ ဘုရား႐ွိခိုးေက်ာင္း ဗိမာန္ေတာ္ႀကီးကို သခင္ဘုရား ေသျခင္းမွျပန္လည္ ႐ွင္ျပန္ ထေျမာက္ေတာ္မူသည့္ ဘုရား႐ွိခိုးေက်ာင္းေတာ္လို႔ ဘြဲ႕ နာမေခၚထြင္ေစခဲ့ပါတယ္။ ေအဒီ ၄၂၀ ခုႏွစ္မွာေတာ့ ခရစ္ေတာ္႐ွင္ရဲ႕ ဂူသခ်ႋဳင္း အေပၚ တည့္တည့္မွာ  လံုးျခမ္းပံု ႐ွိေခါင္အမိုး ခံုး ႀကီးကို ေဆာက္လုပ္ခဲ့ေၾကာင္း  သမိုင္းမွတ္တမ္းက ေဖာ္ျပထားပါတယ္။

    ေအဒီ ၆၁၂ခုႏွစ္ မွ ေအဒီ ၁၁၄၀ ခုႏွစ္အတြင္း မွာေတာ့၊ ပါ႐ွန္ဘုရင္မ်ားဟာ ခရစ္ေတာ္ သခ်ႋဳင္းဂူ အနီးနား တစ္၀ိုက္႐ွိ အေဆာက္အအံုမ်ားကို ဖ်က္ဆီးခဲ့ရာ ခရစ္ေတာ္႐ွင္ရဲ႕ ဂူသခ်ႋဳင္းကို ငံု၍ေဆာက္ထားေသာ ဗိမာန္ေတာ္ႀကီးလည္း  အနည္းငယ္ ဖ်က္ဆီးျခင္း ခံခဲ့ရပါတယ္။ သို႔ေသာ္ မူရင္းပံု မပ်က္ ႐ွိခဲ့ပါတယ္။ ေအဒီ ၁၁၄၀ခုႏွစ္ မွေအဒီ ၁၈၀၈ခုႏွစ္ အတြင္းမွာေတာ့၊ အထူးသျဖင့္ ခ႐ူးဆိတ္ဘာသာေရး စစ္ပြဲကာလအတြင္းမွာ ၊ ၁၂၄၄ခုႏွစ္မွာ တစ္ႀကိမ္၊ ၁၃၁၀ခုႏွစ္မွာ တစ္ႀကိမ္၊ ၁၄၀၀ခုႏွစ္မွာ တစ္ႀကိမ္၊ ၁၇၀၉ခုႏွစ္မွာ တစ္ႀကိမ္ (၆)ႀကိမ္တိတိ ဘုရားေက်ာင္း ဗိမာန္ေတာ္ႀကီးဟာ ဖ်က္ဆီးျခင္း ခံရေပမယ့္ ခရစ္ေတာ္႐ွင္ရဲ႕ ဂူ သခ်ႋဳင္းေတာ္ဟာ ပ်က္စီးျခင္း မ႐ွိ၊ နဂိုမူရင္း အတိုင္း ႐ွိခဲ့တယ္လို႔ သမိုင္းမွာေလ့လာရျပန္ပါတယ္။ ခရစ္ သကၠရာဇ္ ၁၈၀၈ခုႏွစ္မွ ၂၀၁၂ခုႏွစ္ အတြင္း သမိုင္းေလ့လာခ်က္ အရကေတာ့ ခရစ္ေတာ္ဘုရား႐ွင္ရဲ႕ ဂူသခ်ဳႋင္း အေပၚ တည့္တည့္မွာ တည္ထားတဲ့ လျခမ္းပံု ႐ွိေခါင္မိုး အခံုးႀကီးဟာ၊ အႀကိမ္ႀကိမ္ မီးေလာင္မႈမ်ား ႐ွိခဲ့သလို အႀကိမ္ႀကိမ္ျပန္လည္ျပင္ဆင္မႈ မ်ားျပဳခဲ့တယ္လို႔ ေလ့လာသိ ရွိရပါတယ္။ ခရစ္ေတာ္႐ွင္ရဲ႕ တပည့္သာ၀က တမန္ ေတာ္မ်ား လက္ထက္မွသည္ ယေန႔ထိတိုင္ ခရစ္ယာန္မ်ား တစ္ဖြဲဖြဲ ဘုရားဖူး ထြက္ခဲ့ၾကပါတယ္။ ခရစ္ေတာ္ ဘုရား႐ွင္ရဲ႕ ဂူသခ်ႋဳင္းဟာ အိႏၵိယႏိုင္ငံ ကက္႐ွ္မီးယားနယ္မွာ မဟုတ္ပါဘူး။ေဂ်႐ုစလင္ၿမိဳ႕မွာ သာျဖစ္ ေၾကာင္း သမိုင္း အေထာက္အထား၊ ခုႏွစ္ အေထာက္ အထားမ်ားနဲ ႔ေျဖၾကား လိုက္ရပါတယ္။ မ်က္ေမွာက္ ေခတ္ ဘုရားဖူးစာရင္းမ်ားကို ႐ူလိုက္ပါက သန္းေပါင္း မ်ားစြာ ဆိုတာ သိရပါတယ္။

        ဘုန္းေတာ္ႀကီး ဒိုမိနစ္ ဦးၿဂိဳလ္တု